Contact

Wat is een AUDIO logo?

JE MERK IN VIJF SECONDEN

Een audio logo, sound logo of jingle is een van de meest effectieve manieren om je merk te ondersteunen met muziek. Een kort muzikaal fragment, geschikt om toe te passen in al je content. Flexibel in gebruik en toch elke keer herkenbaar. De muzikale handtekening van je merk.

Wat maakt een audio logo succesvol?

Een audio logo, ook wel sound logo, jingle of sonic logo genoemd, is een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Wat begin 20de eeuw begon met een simpele jingle is geĆ«volueerd tot een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Tegenwoordig hebben sound logo’s meestal in de vorm van een korte instrumentale compositie, al dan niet gecombineerd met een animatie of pakkende tekst. Een unieke, makkelijk te onthouden audio asset die kan worden gebruikt om je als merk te onderscheiden en merkherkenning op te bouwen. Mits consistent toegepast natuurlijk.

Een audio logo duurt meestal niet langer dan 5 seconden, maar vormt wel het meest representatieve element van je muzikale huisstijl. Geschikt om toe te passen in je campagnes maar ook op sociale media. Flexibel in gebruik en toch elke keer herkenbaar. Niet Ć©lk geluid kan daarom uitgroeien tot een distinctive asset. Dus waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een sound logo?

Sound logo

Durf op te vallen

Hoe opvallender je klinkt, hoe kleiner de kans dat consumenten jouw geluid gaan verwarren met een concurrent. Het is daarom goed om je bewust te zijn van de heersende codes in jouw productcategorie. Zodat je daarvan kunt lenen Ć©n afwijken waar nodig.

Sound logo

Verklank je karakter

Een audio logo is je muzikale elevator pitch. De kern van je merk, gevat in vijf seconden muziek. Een sterk sound logo bevat daarom de juiste mix van muzikale ingrediƫnten, afgestemd op jouw merkpersoonlijkheid. Niet te verwarren met iemand anders.

Sound logo

Wees memorabel

Sommige melodieƫn zijn makkelijker te onthouden dan andere. Maar simpele jingles klinken al snel te generiek. Een effectief audio logo treft precies de juiste balans tussen eenvoud en complexiteit. Maximale herkenbaarheid zonder saai te worden.

Leer van de best presterende audio logo’s

TAMBR deed onderzoek naar 30 Nederlandse audio logo’s en jingles. De basis voor een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing. Zo kun je zien hoe jouw geluid scoort in vergelijking met een representatieve steekproef. Daarnaast geven de resultaten inzicht in welke factoren een sound logo succesvol maken. Benieuwd geworden? Verdiep je in ons onderzoek en ontdek wat de ingrediĆ«nten zijn van een succesvolle muzikale handtekening!

Audio logo reel

Waarom investeren in een jingle?

Audio is een van de meest effectieve investeringen die je kunt doen als je merkbekendheid wil opbouwen. En dat gaat sneller dan je denkt. Want na een aantal blootstellingen aan je nieuwe jingle koppelen luisteraars dat al aan jouw merk.

Voor duurzame merkgroei is het vooral belangrijk dat je die connectie af en toe blijft opfrissen. Idealiter door het combineren van verschillende brand assets, zodat vorm, kleur, lettertype en geluid naar elkaar gaan verwijzen. Op deze manier versterk je het netwerk van associaties rondom jouw merk, waardoor consumenten zich sneller bij je thuis gaan voelen.

Het blijven bereiken van je doelgroep is dus cruciaal, en een goed ontworpen sound logo of jingle kan die afstand verkleinen. Want het creĆ«ren van een betekenisvolle connectie is makkelijker als je audio logo klĆ³pt. En hoe magisch muziek ook lijkt te zijn, een werking van een audio logo kun je gewoon testen.

Het ontwikkelen van een sound logo is een belangrijke investering, gericht op de lange termijn. Het is daarom gebruikelijk om je muzikale handtekening te testen. Zowel gedurende het maakproces als daarna.

  • Heb je al een jingle? Test dan de opgebouwde waarde om inzicht te krijgen in hoeverre je audio toe is aan een opwaardering.
  • Zit je middenin het maakproces, dan kun je onderzoeken in hoeverre jouw geluid de juiste associaties wekt en voldoende blijft hangen bij je doelgroep.
  • En is je sound logo eenmaal gelanceerd, dan is het aan te bevelen om periodiek te meten of merkbekendheid en herkenning nog in orde zijn.

TAMBR over audio logo’s

Een nieuwe klassieker voor AH?

Met de herwaardering van de ouderwetse jingle pakt Albert Heijn een voortrekkersrol. Begrijpelijk, want tekst en muziek zijn al sinds de Middeleeuwen een beproefde combinatie voor reclameboodschappen. Hebben we hier te maken met een nieuwe klassieker?

Verder lezen

De Eurodance van Intel

De Intel-bong is onbetwist een van de bekendste soundlogoā€™s van onze tijd. Maar ook iconische merken moeten met hun tijd mee om niet aan kracht te verliezen. Zodoende lanceerde de chipsfabriek onlangs een nieuwe versie van zijn muzikale handtekening.

Verder lezen

Een sound logo, maar hoe dan?

Slechts een minderheid van de merken beschikt over een herkenbare muzikale handtekening. Dat moet natuurlijk veranderen Dus om alle twijfelende marketeers op weg te helpen: wat kunnen we leren van drie iconische Hollandse soundlogoā€™s?

Verder lezen

Hoe claim je een brullende leeuw?

Nu audiomarketing de hype voorbij is, investeren steeds meer merken in een muzikale handtekening. In die snelgroeiende markt loont het om je merk te beschermen tegen inbreuk. En dat is sinds kort een stuk eenvoudiger geworden!

Verder lezen

Zong daar iemand Thuisbezorgd?

ā€˜In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?ā€™ Dat is een vraag die we regelmatig krijgen vanuit merken die opereren in verschillende landen of regioā€™s. Benieuwd naar ons antwoord?

Verder lezen

Hoe effectief is sonic branding?

Heeft op maat gecomponeerde muziek nou echt impact of voldoet stock-audio? Relevante vragen, want 95% van de videoā€™s op YouTube wordt afgespeeld met geluid aan. Hoe belangrijk is de keuze voor sonic branding?

Verder lezen

Je merk bouwen met geluid

Als je investeert in audiomarketing wil je natuurlijk wel weten wanneer dat iets oplevert. Bijvoorbeeld na hoeveel tijd consumenten je sound logo gaan koppelen aan je merk. Moeilijke vraag? TAMBR en Validators zochten het voor je uit!

Verder lezen

Merkbekendheid creƫren met audio

Het creƫren van merkbekendheid staat bovenaan de prioriteitenlijst van mening marketeer. En dat is niet eenvoudig in ons versnipperde medialandschap. Maar met de strategische inzet van audio kun je snel meters maken, zo blijkt uit onderzoek van TAMBR en Validators.

Verder lezen

Muzikale magie langs de meetlat

Het creƫren van merkbekendheid staat bovenaan de prioriteitenlijst van mening marketeer. En dat is niet eenvoudig in ons versnipperde medialandschap. Maar met de strategische inzet van audio kun je snel meters maken, zo blijkt uit onderzoek van TAMBR en Validators.

Verder lezen

Samenvatting

Wat is een audio logo?

Een audio logo, sound logo of jingle is een kort muzikaal fragment dat dient als herkenningspunt voor je merk, vaak te horen voor of na een commerciƫle uiting. Je muzikale elevator pitch.

Wat maakt een audio logo succesvol?

Een succesvol audio logo valt op, past bij het karakter van je merk en is makkelijk te onthouden. En onmogelijk te kopieƫren.

Waarom heb je een audio logo nodig?

Een sound logo is een van de meest effectieve investeringen die je kunt doen als je merkbekendheid wil opbouwen. Audio verslaat hierin alle andere brand assets.

Een brand asset bouwen met audio?

Een audio logo is een van de meest effectieve manieren om je merk te ondersteunen met muziek. Een korte en herkenbare tune of jingle die te gebruiken is onder al je relevante uitingen. Benieuwd hoe jij klinkt in vijf seconden? Laat je adviseren door de experts van TAMBR en ga voor een uniek en opvallend merkgeluid.


Auteur

Niels de Jong

Muzikaal strateeg

Niels is opgeleid tot jurist Ć©n uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een

beter klinkend merk

Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk