Wat is sonic branding?
Audio maakt al je communicatie effectiever. Maar gecomponeerde muziek is duur, stockmuziek is niet exclusief en licenties zijn complex. Wij geloven dat het tijd is om deze drempels weg te nemen en de kracht van muziek toegankelijk te maken voor iedereen. Maar wat is sonic branding eigenlijk en hoe werkt het?
Over keuzes
Geconfronteerd met keuzes vallen we terug op onze routines. Vaste patronen die ons zo min mogelijk energie kosten en zoveel mogelijk opleveren. De meeste aankoopbeslissingen worden dan ook automatisch genomen. Het onderbewuste brein presenteert ons een aantal opties en daaruit maken we vervolgens een keuze. De uitdaging voor je merk is dus om op die mentale shortlist terecht te komen. Maar hoe doe je dat?
Over merken
Om die vraag te beantwoorden moet je je merk opvatten als een netwerk van associaties. Het gevolg van alle interacties die je met een merk hebt gehad. Zie het als een geheugenkamer. Bij merken waar je nog nooit van hebt gehoord is die spaarzaam ingericht. En bij merken die al een tijdje met je meegaan is die kamer rijker gedecoreerd. Hoe sterker en talrijker de associaties rondom jouw merk, hoe groter de kans dat je boven komt drijven in een koopsituatie. Mentale beschikbaarheid noemen we dat.
Over sonic branding
Die mentale beschikbaarheid moet je natuurlijk wel trainen. Het is dus van belang om dat netwerk aan associaties te blijven activeren, anders dooft het licht in jouw kamer. Dat doe je met distinctive assets: elementen die naar je merk verwijzen, zoals een visueel logo, een bepaalde kleur of een specifiek geluid. Door deze consistent in te zetten kunnen die associaties dan net zo sterk, of zelfs sterker worden dan je merknaam. Zo verbreed je de mentale toegangsweg naar je merk en vergroot je de kans dat je terechtkomt op die felbegeerde mentale shortlist. En welk communicatiemiddel hierin het meest effectief is? Precies, dat is audio.
Benieuwd naar hoe dat komt? Boek een masterclass sonic branding en leer alles over muziek, brein en marketing.
Laatste nieuws
Clichés in reclamemuziek
Al zijn ze platgetreden, clichés hebben natuurlijk ook een functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op? Daarom: een ode aan de meest hardnekkige clichés in reclamemuziek.
Verder lezenSonic branding: hype of noodzaak?
Audio is aan een opmars bezig en dat vraagt om strategie. Net nu je dacht dat je alles op orde had. Een reclamebureau dat altijd passende muziekjes voor je uitkiest. En gezellige stock-muziek onder je online-campagnes. Wat is er aan de hand?
Verder lezenEen sound logo, maar hoe dan?
Slechts een minderheid van de merken beschikt over een herkenbare muzikale handtekening. Dus om alle twijfelende marketeers op weg te helpen: wat kunnen we leren van drie iconische Hollandse soundlogo’s?
Verder lezen
IN drie stappen naar een beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk