NL EN Contact

Wat is sonic branding?

Audio maakt al je communicatie effectiever. Maar gecomponeerde muziek is duur, stockmuziek is niet exclusief en licenties zijn complex. Wij geloven dat het tijd is om deze drempels weg te nemen en de kracht van muziek toegankelijk te maken voor iedereen. Maar wat is sonic branding eigenlijk en hoe werkt het?

Over keuzes

Wanneer we met keuzes worden geconfronteerd, vallen we instinctief terug op onze routines. De automatische piloot beslist. In het beste geval levert die ons een aantal opties, waaruit ons rationele brein vervolgens selecteert. Om te begrijpen hoe je als merk op die mentale shortlist terecht komt, moet je een merk zien als een netwerk van associaties.

Over merken

Dat associatie-netwerk is het gevolg van alle interacties die je met een merk hebt gehad. Zie het als een geheugenkamer. Bij merken waar je nog nooit van hebt gehoord is die spaarzaam ingericht. En bij merken die al een tijdje met je meegaan is die kamer rijker gedecoreerd. Hoe sterker en talrijker die associaties, hoe groter de kans dat jouw merk boven komt drijven in een koopsituatie. Maar je moet dat netwerk wel continu blijven opfrissen door die geheugenkamer opnieuw in te richten. Of door af en toe het licht aan te doen. En daarvoor gebruik je distinctive assets.

Over sonic branding

Distinctive assets zijn elementen die naar je merk verwijzen, zoals een logo, een bepaalde kleur of een herkenbaar geluid. Bij een consistente toepassing verbreed je hiermee de mentale toegangsweg naar je merk. En op termijn kunnen deze associaties dan net zo sterk worden als je merknaam. Audio behoort hierin tot de meest krachtige middelen en is zelfs effectiever dan visuele communicatie. Zo bekeken is sonic branding een doeltreffende en bovenal onderbelichte brand asset. Er ligt daardoor enorm veel creatieve ruimte. En dat is niet alleen leuk voor je merk, maar ook erg fijn voor je publiek!

Laatste nieuws

IN drie stappen naar een beter klinkend merk

Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk