Contact
Home / Sonic branding / Audio-identiteit

Wat is een audio-identiteit?

DE MUZIKALE VERTALING VAN JE MERK

Een muzikale identiteit is de vertaling van je merkwaarden, oorsprong en karakter in geluid. Een audio-identiteit maakt daarbij gebruik van muzikale ingrediënten zoals melodie, ritme en klankkleur om merkherkenning op te bouwen en relevante associaties op te roepen.  

Audiobibliotheek

Audiobibliotheek

Een muzikale huisstijl is het verlengstuk van je visuele identiteit. Een audiobibliotheek bestaande uit muzikale assets die op verschillende kanalen kunnen worden ingezet om je communicatie te versterken.

Audio logo

Audio logo

Een sound logo is een kort muzikaal fragment van tussen 1 tot 5 seconden lang, bedoeld om merkherkenning op te wekken. Puur instrumentaal, gezongen als jingle of gecombineerd met een pakkende tekst.

Brand anthem

Brand anthem

Een brand anthem is de verklanking van je merkkarakter in een op maat gecomponeerd muziekstuk. De ingrediënten van deze compositie vormen de basis voor je muzikale huisstijl.

Waarom is een audio-identiteit belangrijk?

Als je serieus bent over het bouwen van je merk, zal je je coherent moet gedragen op alle momenten dat jouw publiek met je in aanraking komt. Visuele branding speelt daarin een belangrijke rol, maar het toevoegen van een audiocomponent maakt al je communicatie effectiever.

Maar om te kunnen bepalen hoe je klinkt, moet je ook weten wie je bent. Het ontwikkelen van een geluidsidentiteit begint daarom altijd met een strategische analyse, op basis waarvan jouw merkkarakter kan worden vertaald in muziek. Zo wordt je audio-identiteit een waardevolle aanvulling op je merk.

Audio-identiteit

Opvallen binnen je categorie

Met een kenmerkende geluidsidentiteit kun je je eenvoudig onderscheiden van de concurrentie. Want terwijl we overspoeld worden door visuele communicatie is er nog veel ruimte om een eigen geluid te claimen dat jouw merkkarakter ondersteunt én opvalt binnen het landschap.

Audio-identiteit

Een consistente merkervaring

Door overal een coherent geluid te laten horen creëer je een samenhangende merkervaring. Een auditieve huisstijl vervult daardoor een brugfunctie tussen alle uitingen van je merk. En dat maakt al je communicatie effectiever, van commercial tot podcast en Instareel tot TV-campagne.

Audio-identiteit

Toevoegen van emotie

Muziek is bij uitstek in staat om emoties op de roepen. Met het strategisch inzetten van audio kun je die superkracht inzetten voor jouw merk. Een passende audio-identiteit vertelt ons daarmee niet alleen wie de afzender is, maar triggert ook de specifieke emoties die relevant zijn voor jouw merk. 

Hoe ontwikkel je een muzikale identiteit?

TAMBR is gespecialiseerd in het ontwikkelen audio-identiteiten voor merken. Dan doen we op basis van gedegen strategie, een flinke dosis creativiteit en ondersteund door objectieve data. En dat gaat als volgt:

  • Analyse

    Een muzikale identiteit gaat verder dan een simpel stuk muziek. De associaties die je wekt moeten naadloos aansluiten op het karakter van je merk. Daarom begint onze zoektocht altijd met een diepgaande analyse van je merk en het relevante culturele speelveld. Zo krijgen we helder waar jouw merk voor staat, hoe het zich in onderscheidt en hoe het zich verhoudt tot de heersende culturele codes.

  • TAMBR Audio Intelligence

    Bij de verkenning van muzikale invalshoeken maken we gebruik van een zelflerend muzikaal algoritme: TAMBR Audio Intelligence. Gebaseerd op miljoenen interacties tussen luisteraars en muziek, stelt dit platform ons in staat om te voorspellen hoe gebruikers gaan reageren op specifieke muzikale keuzes. Zo krijgen we al vroeg in het creatieve proces inzicht in hoeverre je audio-identiteit past bij je merkpersoonlijkheid. En waar er ruimte ligt voor verbetering. 

  • Briefing

    Na een gedegen muzikale analyse en het formuleren van een passende strategie kunnen we een geschikte componist aan je merk te koppelen. Deze componist blijft voor langere tijd aan je merk verbonden, daarom is het belangrijk dat er een goede match is tussen de componist, jouw merk en de gekozen muzikale uitgangspunten.

  • Creatie

    Op basis van een gedetailleerde brief gaat jouw componist aan de slag. Te beginnen met een serie demo’s die zich in een aantal rondes ontwikkelen tot een audiobibliotheek gevuld met muzikale assets. Je eigen muzikale huisstijl.

  • Richtlijnen

    Hoe klinkt mijn merk? Hoe vind ik mijn weg in de audio-bibliotheek? Welk sound logo gebruik ik? Het antwoord op deze vragen vind je in het audio brandbook. Een overzichtelijke set richtlijnen die je helpt met de consistente toepassing van je muzikale identiteit. 

  • Implementatie

    Een succesvolle muzikale identiteit staat of valt bij een consistente implementatie. Om de toepassing van jouw geluidsidentiteit te waarborgen, organiseren we daarom workshops voor medewerkers en je bureaus. En als het nodig is (of niet) geven we een feestje.

  • Onderhoud

    Als het goed is gaat je audio-identiteit een flink aantal jaar mee. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat je voor die ene campagne net even iets anders nodig hebt. In dat geval staat jouw huiscomponist voor je klaar om je snel en doeltreffend te voorzien van een passende soundtrack.

We hebben echt de tijd genomen om dit traject goed te doen, maar zijn op geen enkel moment het tempo verloren. Het verliep dus razendsnel, maar ook met rust. En dat is superfijn samenwerken!

Ine Stultjens Manager Marketing & Communicatie @ Konkinklijke Auping

We waren positief verrast over de heldere en effectieve manier waarop TAMBR ons door het proces loodste. Gedegen onderzoek, data en muzikale expertise gecombineerd!

Jan-Willem Koch Managing Director Continental Europe @ Hallmark

De ontwikkeling van onze muzikale identiteit liep synchroon met de voorbereidingen van een nieuwe cross-mediale campagne. Zo konden we direct oefenen met de praktische toepassing van de muziek. Dat was leerzaam en uitdagend, want je moet hierin een balans bewaken tussen merk en campagne. Maar dat is uitstekend gelukt!

Lidian Reuvekamp Digital Brand Manager @ Campina

TAMBR heeft ons echt bij de hand genomen. Van het ontwikkelen van een passende strategie, het kiezen van een kenmerkende klankkleur tot de samenwerking met een passende componist en getalenteerde musici. We hebben gedurende het traject niet alleen geluisterd, maar ook heel veel gepraat over muziek en wat we via muziek tot uiting willen brengen.

Astrid van der Poel Corporate Communications Advisor @ Stibbe

Om samen met TAMBR en een componist een eigen merkgeluid te bouwen dat de juiste associaties overbrengt, was voor mij een van de hoogtepunten van het jaar.

Charlotte Libaudière Brand Development Manager @ Vrumona

Ik geloof dat als je bedrijf een sterke identiteit heeft, je ook moet nadenken over hoe je klinkt. Wat ik erg leuk vond aan het werken met TAMBR, is dat we rechtstreeks konden samenwerken met de makers die verantwoordelijk waren voor het samenstellen van onze muzikale identiteit.

Bas van der Veldt Eindbas @ AFAS

TAMBR combineert de magie van muziek met een gedegen aanpak en theoretische onderbouwing. Met de ontwikkelingen in de markt op het gebied van onder meer voice, podcasts en (online) video is het bovendien nu een goed moment om een eigen geluid toe te voegen aan je merkidentiteit!

Felice Uiterwijk Marketing Manager @ FairtradeOriginal

Praten over de ‘klank van je merk’ is een lastige opgave, die TAMBR voor ons op een transparante manier begrijpelijk heeft gemaakt. Zij gaven ons het gereedschap en het vocabulair om onderbouwde keuzes te maken en niet te verzanden in een discussie over ‘mooi of niet mooi’. En daar zijn we aardig in geslaagd vinden we.

Sandra Teijgeler Sandra Teijgeler, Corporate communicatieadviseur ’@ s Heeren Loo

De audio-identiteit van de Open Universiteit

De Open Universiteit is koploper op het gebied van online onderwijs. Een avontuurlijk merk in een traditionele sector. De muzikale identiteit van het merk wijkt daarom behoorlijk af van wat je van doorsnee academische instelling zou verwachten. Een brutaal geluid, gedragen door een rollende breakbeat om het rebelse karakter van de universiteit te onderstrepen. Aangevuld met een strijkkwartet dat connotaties wekt met klassieke academische tradities. Geleverd in een brand anthem in meerdere versies, een sound logo en een audiobibliotheek gevuld met muzikale bouwstenen.

Open Universiteit brand anthem

0:00
/

Auteur

Niels de Jong

Oprichter / Muzikaal strateeg

Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een

beter klinkend merk

Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk