
de audio-identiteit van je merk
DE MUZIKALE VERTALING VAN JE MERK
Een muzikale identiteit is de vertaling van je merkwaarden, oorsprong en karakter in geluid. Een audio-identiteit maakt daarbij gebruik van muzikale ingrediënten zoals melodie, ritme en klankkleur om merkherkenning op te bouwen en relevante associaties op te roepen.
Waarom is een audio-identiteit belangrijk?
Als je serieus bent over het bouwen van je merk, zal je je coherent moet gedragen op alle momenten dat jouw publiek met je in aanraking komt. Visuele branding speelt daarin een belangrijke rol, maar het toevoegen van een audiocomponent maakt al je communicatie effectiever.
Maar om te kunnen bepalen hoe je klinkt, moet je ook weten wie je bent. Het ontwikkelen van een geluidsidentiteit begint daarom altijd met een strategische analyse, op basis waarvan jouw merkkarakter kan worden vertaald in muziek. Zo wordt je audio-identiteit een waardevolle aanvulling op je merk.

Opvallen binnen je categorie
Met een kenmerkende geluidsidentiteit kun je je eenvoudig onderscheiden van de concurrentie. Want terwijl we overspoeld worden door visuele communicatie is er nog veel ruimte om een eigen geluid te claimen dat jouw merkkarakter ondersteunt én opvalt binnen het landschap.

Een consistente merkervaring
Door overal een coherent geluid te laten horen creëer je een samenhangende merkervaring. Een auditieve huisstijl vervult daardoor een brugfunctie tussen alle uitingen van je merk. En dat maakt al je communicatie effectiever, van commercial tot podcast en Instareel tot TV-campagne.

Toevoegen van emotie
Muziek is bij uitstek in staat om emoties op de roepen. Met het strategisch inzetten van audio kun je die superkracht inzetten voor jouw merk. Een passende audio-identiteit vertelt ons daarmee niet alleen wie de afzender is, maar triggert ook de specifieke emoties die relevant zijn voor jouw merk.
Hoe ontwikkel je een muzikale identiteit?
TAMBR is gespecialiseerd in het ontwikkelen audio-identiteiten voor merken. Dan doen we op basis van gedegen strategie, een flinke dosis creativiteit en ondersteund door objectieve data.
Analyse
Een muzikale identiteit gaat verder dan een simpel stuk muziek. De associaties die je wekt moeten naadloos aansluiten op het karakter van je merk. Daarom begint onze zoektocht altijd met een diepgaande analyse van je merk en het relevante culturele speelveld. Zo krijgen we helder waar jouw merk voor staat, hoe het zich in onderscheidt en hoe het zich verhoudt tot de heersende culturele codes.
TAMBR Audio Intelligence
Bij de verkenning van muzikale invalshoeken maken we gebruik van een zelflerend muzikaal algoritme: TAMBR Audio Intelligence. Gebaseerd op miljoenen interacties tussen luisteraars en muziek, stelt dit platform ons in staat om te voorspellen hoe gebruikers gaan reageren op specifieke muzikale keuzes. Zo krijgen we al vroeg in het creatieve proces inzicht in hoeverre je audio-identiteit past bij je merkpersoonlijkheid. En waar er ruimte ligt voor verbetering.
Briefing
Na een gedegen muzikale analyse en het formuleren van een passende strategie kunnen we een geschikte componist aan je merk te koppelen. Deze componist blijft voor langere tijd aan je merk verbonden, daarom is het belangrijk dat er een goede match is tussen de componist, jouw merk en de gekozen muzikale uitgangspunten.
Creatie audio-identiteit
Op basis van een gedetailleerde brief gaat jouw componist aan de slag. Te beginnen met een serie demo’s die zich in een aantal rondes ontwikkelen tot een audiobibliotheek gevuld met muzikale assets. Je eigen muzikale huisstijl.
Richtlijnen
Hoe klinkt mijn merk? Hoe vind ik mijn weg in de audio-bibliotheek? Welk sound logo gebruik ik? Het antwoord op deze vragen vind je in het audio brandbook. Een overzichtelijke set richtlijnen die je helpt met de consistente toepassing van je muzikale identiteit.
Implementatie geluidsidentiteit
Een succesvolle muzikale identiteit staat of valt bij een consistente implementatie. Om de toepassing van jouw geluidsidentiteit te waarborgen, organiseren we daarom workshops voor medewerkers en je bureaus. En als het nodig is (of niet) geven we een feestje.
Onderhoud muzikale identiteit
Als het goed is gaat je audio-identiteit een flink aantal jaar mee. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat je voor die ene campagne net even iets anders nodig hebt. In dat geval staat jouw huiscomponist voor je klaar om je snel en doeltreffend te voorzien van een passende soundtrack.

De audio-identiteit van de Open Universiteit
De Open Universiteit is koploper op het gebied van online onderwijs. Een avontuurlijk merk in een traditionele sector. De muzikale identiteit van het merk wijkt daarom behoorlijk af van wat je van doorsnee academische instelling zou verwachten. Een brutaal geluid, gedragen door een rollende breakbeat om het rebelse karakter van de universiteit te onderstrepen. Aangevuld met een strijkkwartet dat connotaties wekt met klassieke academische tradities. Geleverd in een brand anthem in meerdere versies, een sound logo en een audiobibliotheek gevuld met muzikale bouwstenen.
Open Universiteit brand anthem
Auteur

Niels de Jong
Oprichter / Muzikaal strateeg
Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een
beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk