
Muziek voor je Campagne
HET GEHEIME WAPEN VAN JE CAMPAGNE
Muziek is in staat om verhalen te verrijken met emotie en betekenis. Door te spelen met ritme, harmonie en klankkleur kun je associaties opwekken die jouw campagne versterken en je merk tot leven brengen.

Hoe ontwikkel je een herkenbaar geluid?
Muziek is een integraal onderdeel van je campagnes. Waarbij tekst, beeld en geluid elkaar optimaal versterken. Dat vergt maatwerk. Want elk script heeft z’n eigen ritme en beschikt over een andere emotionele lading.
Toch wil je voorkomen dat elke commerciële uiting volledig op zichzelf staat. Want voor het succes van je campagnes is het ook van belang dat je je consistent gedraagt. Dat er een rode muzikale draad loopt tussen al je creaties. Anders loop je het risico dat je publiek zich de reclame wel kan herinneren, maar niet meer weet wie de afzender is.
Die rode draad kan ontstaan door het spelen met terugkerende melodische motieven, het gebruik van een karakteristieke klankkleur of door binnen een bepaald genre te blijven. Zoals sommige films en series beschikken over een muzikaal universum. Geschikt om in vele kleuren te schilderen, maar altijd herkenbaar als afkomstig van jou.
Hoe werkt muziek voor campagnes?
Elk verhaal wordt beter van passende audio. Van subtiele muzikale ondersteuning van je radioreclame tot hitgevoelige score voor je TV-commercial. Of bedenk wat een kenmerkende voice-over voor je merk kan doen. Met de juiste ingrediënten tover je jouw creatie om tot muzikale blockbuster. Maar hoe werkt dat precies?
Het toevoegen van emoties
Muziek helpt ons bij het koppelen van relevante emoties aan wat ons wordt verteld of wat er te zien is. Zo is een romantische scène eerder gebaat bij een langzame pianowals dan bij een heldhaftig symfonie-orkest. En heeft een opwaartse melodische beweging doorgaans vrolijke associaties, maar wekt een neergaande contour vooral negatieve emoties op. En hoe krachtiger die emoties, hoe indrukwekkender jouw verhaal.
Communicatie van tijd en plaats
Muziek kan ons transporteren naar een bepaalde tijd, plaats of ruimte. Een Gregoriaans koor brengt je direct naar de Middeleeuwen, terwijl een zwoele saxofoon beter past bij een stedelijke locatie dan het platteland. En bij het horen van krekels zit je meteen in Zuid-Frankrijk. Op deze manier werkt muziek als een soort tijdcapsule, in staat om je verhaal razendsnel de juiste context te geven.
Verdieping en verwachting
Muziek begeleid de ontwikkeling van je narratief, door bijvoorbeeld dramatische richting aan te geven of karakters te voorzien van bepaalde muzikale motieven. Denk aan de voorspellende werking van een aanzwellend strijkorkest of een subtiel thema dat de onderliggende worsteling van de hoofdpersoon blootlegt. Zo kun je spelen met verwachtingen en je verhaal meer diepte geven. Met als bijvangst een flinke dosis dopamine voor de oplettende luisteraar.
Tempo en ritmiek
Muziek dirigeert het ritme van je verhaal. Een serene soundtrack werkt vertragend en biedt ruimte voor ontwikkeling of een intrigerende voice-over. Terwijl een uptempo ritme juist spanning en urgentie creëert. Door op deze manier tekst, beeld en muziek met elkaar te synchroniseren bouw je aan een vloeiend narratief. Een cadeautje voor je publiek, dat jouw boodschap sneller en beter zal gaan onthouden.

De campagne van Crystal Clear
De campagne van Crystal Clear draait om het pakken van een welverdiend rustmoment, midden op een drukke dag. Zodat je weer met een frisse blik vooruit kan. Die sensatie vertaalden we naar een kristalheldere filmscore vol ritmische dynamiek, geaccentueerd door muzikale rustpunten en slim geplaatste effecten.
Omdat de creatie van de campagnemuziek synchroon liep met de ontwikkeling van hun audio-identiteit, creëerden we een breed toepasbaar muzikaal palet. Geschikt om zowel merk als campagne te ondersteunen in alle mogelijke formats en media.
Bestaande muziek voor je campagne?
Je muziek moet het verhaal van je campagne ondersteunen én associaties oproepen met jouw merk. Toepassing van bekende muziek is daarmee een risico. Natuurlijk, het is verleidelijk om een bestaande track te kiezen waar al een stel positieve associaties omheen hangt. Daar kun je inderdaad van profiteren en op de korte termijn is dat voordelig. Maar hoe treffend ook, die associaties zijn niet van jezelf. Je leent ze. En meestal maar voor een korte periode.
Mentale competitie
Hoe groter de artiest, of hoe bekender de hit, hoe steviger de mentale competitie met jouw merk. Anders gezegd: tegen het associatienetwerk van Queen kun je niet op. De emotionele lading van een bestaande track kun je misschien heel even lenen, maar nooit daadwerkelijk bezitten. Voor een speelfilm is dat geen bezwaar, maar wel als je campagne voor campagne een merk aan het bouwen bent.
Beperkt houdbaar
Tenzij je over eindeloos diepe zakken beschikt, is het gebruik van bestaande muziek meestal beperkt tot de duur van één flight. Laat staan dat je de muziek zonder toestemming kunt aanpassen aan verschillende formats. Dit beperkt het bereik van je uiting en geeft je onvoldoende tijd om een duurzame connectie te creëren tussen jouw merk een een specifieke emotie. In het beste geval klink je dus als muzikale eendagsvlieg.
Niet exclusief
Voor de meeste merken is een exclusieve gebruikslicentie niet weggelegd. Daardoor is het altijd mogelijk dat een ander dezelfde tune kaapt. Vooral bij bekende hits is dit een risico. Dit leidt tot muzikale slijtage, waardoor de emotionele zeggingskracht van de track aan betekenis verliest. Merken in deze situatie terechtkomen moeten heel hard werken om een blijvende indruk te maken. En dat was nou net niet de bedoeling.
Muzikaal prijsvechten
Dit alles betekent natuurlijk niet dat je nooit een voltreffer kunt scoren met het inzetten van bestaande muziek. Maar ook hier gaat strategie boven tactiek. Anders blijft het effect beperkt tot een korte piek in aandacht, om daarna terug te keren op het niveau van vóór je campagne. Een dynamiek die te vergelijken is met een tijdelijke promotie. Het effect van een muzikale prijsvechter dus. En zeg nou eerlijk, wie klinkt er graag goedkoop?
TAMBR over campagnes
Author

Niels de Jong
Sonic strategist
Niels graduated as a lawyer and performing pianist, was trained as a banker and found his calling as a creative strategist. For TAMBR, he helps marketeers to understand their brand in musical terms.

neem de eerste stap naar een
beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk