
Wat is een AUDIO logo?
JE MERK IN VIJF SECONDEN
Een audio logo, ook wel sound logo, jingle of sonic logo genoemd, is een kort muzikaal fragment dat dient als herkenningspunt voor je merk, vaak te horen voor of na een commerciële uiting. Een auditief anker voor gebruik in al je uitingen. De elevator pitch van je merk.
Wat maakt een audio logo succesvol?
Een audio logo is een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Wat begin 20de eeuw begon met een simpele jingle is geëvolueerd tot een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Tegenwoordig hebben sound logo’s meestal in de vorm van een korte instrumentale compositie, al dan niet gecombineerd met een animatie of pakkende tekst. Een unieke, makkelijk te onthouden audio asset die kan worden gebruikt om je als merk te onderscheiden en merkherkenning op te bouwen. Mits consistent toegepast natuurlijk.
Een audio logo duurt meestal niet langer dan 5 seconden, maar vormt wel het meest representatieve element van je muzikale huisstijl. Geschikt om toe te passen in je campagnes maar ook op sociale media. Flexibel in gebruik en toch elke keer herkenbaar. Niet élk geluid kan daarom uitgroeien tot een distinctive asset. Dus waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een sound logo?

Durf op te vallen
Hoe opvallender je klinkt, hoe kleiner de kans dat consumenten jouw geluid gaan verwarren met een concurrent. Het is daarom goed om je bewust te zijn van de heersende codes in jouw productcategorie. Zodat je daarvan kunt lenen én afwijken waar nodig.

Verklank je karakter
Een audio logo is je muzikale elevator pitch. De kern van je merk, gevat in vijf seconden muziek. Een sterk sound logo bevat daarom de juiste mix van muzikale ingrediënten, afgestemd op jouw merkpersoonlijkheid. Niet te verwarren met iemand anders.

Wees memorabel
Sommige melodieën zijn makkelijker te onthouden dan andere. Maar simpele composities klinken al snel te generiek. Een effectief audio logo treft precies de juiste balans tussen eenvoud en complexiteit. Maximale herkenbaarheid zonder saai te worden.
Leer van de best presterende audio logo’s
TAMBR deed onderzoek naar 30 Nederlandse audio logo’s en jingles. De basis voor een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing. Zo kun je zien hoe jouw geluid scoort in vergelijking met een representatieve steekproef. Daarnaast geven de resultaten inzicht in welke factoren een sound logo succesvol maken. Benieuwd geworden? Verdiep je in ons onderzoek en ontdek wat de ingrediënten zijn van een succesvolle muzikale handtekening!
Waarom investeren in een audio logo?
Audio is een van de meest effectieve investeringen die je kunt doen als je merkbekendheid wil opbouwen. En dat gaat sneller dan je denkt. Want na een aantal blootstellingen aan je nieuwe geluid koppelen luisteraars dat al aan jouw merk.
Voor duurzame merkgroei is het vooral belangrijk dat je die connectie af en toe blijft opfrissen. Idealiter door het combineren van verschillende brand assets, zodat vorm, kleur, lettertype en geluid naar elkaar gaan verwijzen. Op deze manier versterk je het netwerk van associaties rondom jouw merk, waardoor consumenten zich sneller bij je thuis gaan voelen.
Het blijven bereiken van je doelgroep is dus cruciaal, en een goed ontworpen sound logo kan die afstand verkleinen. Want het creëren van een betekenisvolle connectie is makkelijker als je audio logo klópt. En hoe magisch muziek ook lijkt te zijn, een werking van een audio logo kun je gewoon testen.
Hoe test je een audio logo?
Het ontwikkelen van een sound logo is een belangrijke investering, gericht op de lange termijn. Het is daarom gebruikelijk om je muzikale handtekening te testen. Zowel gedurende het maakproces als daarna.
- Heb je al een merkgeluid? Test dan de opgebouwde waarde om inzicht te krijgen in hoeverre je audio toe is aan een opwaardering.
- Zit je middenin het maakproces, dan kun je onderzoeken in hoeverre jouw geluid de juiste associaties wekt en voldoende blijft hangen bij je doelgroep.
- En is je sound logo eenmaal gelanceerd, dan is het aan te bevelen om periodiek te meten of merkbekendheid en herkenning nog in orde zijn.
TAMBR over audio logo’s
Samenvatting
Een audio logo is een kort muzikaal fragment dat dient als herkenningspunt voor je merk, vaak te horen voor of na een commerciële uiting. Je muzikale elevator pitch.
Een succesvol audio logo valt op, past bij het karakter van je merk en is makkelijk te onthouden. En onmogelijk te kopieëren.
Een sound logo is een van de meest effectieve investeringen die je kunt doen als je merkbekendheid wil opbouwen. Audio verslaat hierin alle andere brand assets.
Een brand asset bouwen met audio?
Een audio logo is een van de meest effectieve manieren om je merk te ondersteunen met muziek. Een korte en herkenbare tune of jingle die te gebruiken is onder al je relevante uitingen. Benieuwd hoe jij klinkt in vijf seconden? Laat je adviseren door de experts van TAMBR en ga voor een uniek en kenmerkend merkgeluid.
Auteur

Niels de Jong
Oprichter / Muzikaal strateeg
Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is medeoprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een
beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk