
Wat is een audiobibliotheek?
JE MUZIKALE HUISSTIJL
Een audiobibliotheek bestaat uit een verzameling muzikale bouwstenen die gebruikt kan worden in alle voor jouw merk relevante media. Gebaseerd op je audio identiteit, kunnen deze elementen gebruikt worden om elke uiting te ondersteunen en tegelijkertijd je merk te versterken.
Waarom een audiobibliotheek?
Als je in het bezit bent van een uniek merkgeluid wil je dat natuurlijk graag laten horen. Want hoe vaker je doelgroep wordt geconfronteerd met jouw geluid, hoe sneller ze dat gaan herkennen en waarderen. Dat vraagt om een grotere variatie aan audio.
Van tutorials op YouTube tot Spotify-commercials en podcast advertenties, de mogelijkheden om je als merk te uiten zijn groter dan ooit. Elk format en elk medium bezit bovendien z’n eigen karakter. Zo heeft een TikTok-video een andere muzikale omlijsting nodig dan het verslag van je 100-jarige jubileum.
Een audiobibliotheek, gevuld met op jouw merk gecomponeerde audio-assets, helpt je met het uitdragen van een coherent geluid. Zodat jij klinkt als jezelf, overal waar je je doelgroep ontmoet.
Waarom geen stockmuziek?
Vooral voor snelle online producties wordt uit gemak vaak stockmuziek gebruikt. Vergeleken met een eigen audiobibliotheek kleven daar echter flink wat nadelen aan.
- Allereerst is stockmuziek geproduceerd om een zo breed mogelijke scala aan gebruikers te kunnen ondersteunen. Gecomponeerd voor iedereen, in plaats van jouw merk. En dat hoor je.
- Daarnaast is stockmuziek zelden exclusief te licenseren. Populaire tracks worden vaak door meerdere merken gebruikt en zo loop je het risico dat je concurrent precies klinkt zoals jij.
- Tot slot is stockmuziek niet bedoeld om breed en langdurig in te zetten. Daardoor lopen de kosten al snel op als je stockmuziek voor langere tijd wil gebruiken en op verschillende media tegelijk wil toepassen.

De audiobibliotheek van Fairtrade Original
Voor Fairtrade Original staat authenticiteit centraal: de lekkerste ingrediënten met een eerlijk verhaal. Precies de reden waarom ze TAMBR vroegen om hun stockmuziek te vervangen door een wereldse klank zonder clichés.
Niet door associaties te leggen met één bepaalde streek, maar wel met een duidelijk herkenbaar karakter. Ook lieten we ons voor de muzikale identiteit inspireren door de kleurrijke visuele huisstijl. Bijvoorbeeld door het gebruik van veel verschillende en contrasterende instrumenten, die op een aangename manier met elkaar in gesprek gaan. Tot slot wordt door het toevoegen van rammelende percussie de associatie gewekt van een gezellige keuken waar smakelijk wordt gekookt.
De audiobibliotheek bevat twee brand anthems, een sound logo en diverse muzikale bouwstenen om een breed palet aan visuele communicatie te ondersteunen.
Auteur

Niels de Jong
Oprichter / Muzikaal strateeg
Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een
beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk