Een audio logo, ook wel sound logo, jingle of sonic logo genoemd, is een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Wat begin 20de eeuw begon met een simpele jingle is geëvolueerd tot een integraal onderdeel van elke succesvolle merkidentiteit. Tegenwoordig hebben sound logo’s meestal in de vorm van een korte instrumentale compositie, al dan niet gecombineerd met een animatie of pakkende tekst. Een unieke, makkelijk te onthouden audio asset die kan worden gebruikt om je als merk te onderscheiden en merkherkenning op te bouwen. Mits consistent toegepast natuurlijk.

Een audio logo duurt meestal niet langer dan 5 seconden, maar vormt wel het meest representatieve element van je muzikale huisstijl. Geschikt om toe te passen in je campagnes maar ook op sociale media. Flexibel in gebruik en toch elke keer herkenbaar. Niet élk geluid kan daarom uitgroeien tot een distinctive asset. Dus waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een sound logo?

Waar plaats je een soundlogo?

Wat is de optimale plaats voor je muzikale elevator-pitch? 

Lees verder

Een soundlogo. Maar hoe dan?

Wat kunnen we leren van drie iconische Hollandse sound logo’s?

Lees verder

Waarom geluid blijft hangen

Wat zijn de kenmerken van een succesvol soundlogo?

Lees verder

Het ontwikkelen van een sound logo is een belangrijke investering, gericht op de lange termijn. Het is daarom gebruikelijk om je muzikale handtekening te testen. Zowel gedurende het maakproces als daarna.

Heb je al een jingle? Test dan de opgebouwde waarde om inzicht te krijgen in hoeverre je audio toe is aan een opwaardering.

Zit je middenin het maakproces, dan kun je onderzoeken in hoeverre jouw geluid de juiste associaties wekt en voldoende blijft hangen bij je doelgroep.