Wat is een goede radioreclame?
Het creëren van een pakkende radio commercial is een vak apart. Omdat je je verhaal niet kunt ondersteunen met zichtbare aanwijzingen, doe je een groot beroep op het voorstellingsvermogen van de luisteraar. Dat vereist een andere benadering van je creatie, waarbij je je doelgroep op een slimme manier bij de les moet houden. En dat gaat over meer dan een clichématige jingle of een jengelende call-to-action. Een goede radioreclame vermaakt en betrekt je doelgroep, maakt duidelijk wie je bent en is afgestemd op het medium.
Een effectieve radiocomercial maken gaat over het vinden van een balans tussen hoe je publiek vermaakt wil worden en wat jij wil vertellen. Consumenten staan namelijk best open voor een commerciële uiting, zeker als ze weten dat die een noodzakelijk onderdeel is van de luisterervaring. Op die manier geven we elke reclame een kans. Al is het maar in die eerste paar seconden.
Aan de andere kant kunnen we ons heel goed afsluiten voor overbodige informatie. Afhankelijk van hoe we die eerste paar seconden van de commercial ervaren. Een radioreclame met irritante stem of een opdringerige call-to-action kan fataal zijn. In die gevallen kunnen we onze focus razendsnel verleggen naar een ander onderwerp. De kunst is daarom om luisteraars al in het begin van je radio reclame jouw wereld in te trekken, zodat ze geïnvesteerd hebben in de afloop van je verhaal.
Hoe ga je herkend worden als je klinkt als een cliché?
Sonic branding
Je wil natuurlijk vermijden dat je radio commercial aankomt zonder dat iemand je merk onthouden heeft. Een balans die bijvoorbeeld op radio een stuk lastiger te bewerkstelligen is dan op TV. Op radio kun je namelijk moeilijk pronken met je logo of kleuren, laat staan een lekker packshot in beeld brengen. Luisteraars moeten direct kunnen horen met wie ze te maken hebben. Precies, al in die eerste paar seconden.
Dat doe door je hele radio commercial te schilderen in je eigen muzikale kleuren. Een herkenbare stem, achtergrondmuziek, sound logo en het ritme van je script. De identiteit van je merk is daarin leidend, zodat alle creativiteit van jou is. En van niemand anders.
Kijk verder dan radio
Naast adverteren op radio zijn er steeds meer kanalen waar je als merk met audio aanwezig kunt zijn. Denk aan digitale radio, een podcast-advertentie of een commercial op Spotify. En elk medium heeft zo z’n eigen karakter.
Je hebt grofweg twee categorieën. Audio waar je moeite voor moet doen, zoals praatprogramma’s, nieuws en podcasts. En audio die makkelijker te consumeren is, zoals het luisteren naar streaming audio of radio in de auto.
In de laatste categorie heb je als adverteerder veel meer permissie om aandacht te trekken. Je radio commercial zal bijvoorbeeld flink de aandacht moeten trekken. Dat wordt ook geaccepteerd door je publiek. Bij streaming audio is dat alweer minder het geval, omdat deze luisterervaring veel meer gecureerd is door de gebruiker zelf. Dat vertaalt zich in de verwachting van een bepaalde controle over het medium.
Bij nieuws en podcasts zit je daarentegen compleet in de ruimte van de ander. Ondergedompeld in een spannende misdaadverhaal of een politiek twistgesprek. Je bent als het ware onderdeel van de ervaring in plaats van toehoorder. En jouw audio commercial moet dat respecteren. Aandacht trekken werkt hier averechts. Hier helpt het juist om je gedienstig op te stellen en vanuit daar connectie te maken met je doelgroep. Op een manier zodat de luisteraars je gaan accepteren als onderdeel van de club. In plaats van inbreker.
Radioreclame maken?
Radio is effectief medium om je merk te bouwen én je doelgroep te activeren. Maar het dwingt je ook om na te denken over hoe je merk overkomt als het niet in beeld is. Wij helpen je daarbij.