
Wat is een audio-identiteit?
Een muzikale identiteit is de vertaling van je merkwaarden, oorsprong en karakter in geluid. Een audio-identiteit maakt daarbij gebruik van muzikale ingrediënten zoals melodie, ritme en klankkleur om merkherkenning op te bouwen en relevante associaties op te roepen. De audio-identiteit voor je merk kan bestaan uit een enkel soundlogo, maar ook uit een omvangrijke audio-bibliotheek.

Soundlogo
Een soundlogo is een kort muzikaal fragment, geschikt om toe te passen in al je uitingen. De muzikale handtekening van je merk.
Lees verder

Bibliotheek
Een audio-bibliotheek bestaat uit muzikale assets die op verschillende kanalen kunnen worden ingezet om je merk te versterken.
Lees verder
Waarom is een audio-identiteit belangrijk?
Als je serieus bent over het bouwen van je merk, moet je je coherent gedragen op alle momenten dat jouw publiek met je in aanraking komt. Visuele branding speelt daarin een belangrijke rol, maar het toevoegen van een audiocomponent maakt al je communicatie effectiever.
Opvallen met audio
Met een kenmerkende geluidsidentiteit kun je je eenvoudig onderscheiden van de concurrentie. Want terwijl we overspoeld worden door visuele communicatie is er nog veel ruimte om een eigen geluid te claimen dat jouw merkkarakter ondersteunt én opvalt binnen het landschap.
Een consistent geluid
Door overal een coherent geluid te laten horen creëer je een samenhangende merkervaring. Een auditieve huisstijl vervult daardoor een brugfunctie tussen alle uitingen van je merk. En dat maakt al je communicatie effectiever, van commercial tot podcast en Instareel tot TV-campagne.
Toevoegen van emotie
Muziek is bij uitstek in staat om emoties op de roepen. Met het strategisch inzetten van audio kun je die superkracht inzetten voor jouw merk. Een passende audio-identiteit vertelt ons daarmee niet alleen wie de afzender is, maar triggert ook de specifieke emoties die relevant zijn voor jouw merk.
Hoe ontwikkel je een audio-identiteit?
TAMBR is gespecialiseerd in het ontwikkelen audio-identiteiten voor merken. Dat doen we op basis van gedegen strategie, een flinke dosis creativiteit en ondersteund door objectieve data. En dat gaat als volgt:
Analyse
Ontwikkeling van een muzikale identiteit start altijd met een diepgaande analyse van je merk en het relevante culturele speelveld. Zo krijgen we helder waar jouw merk voor staat, hoe het zich in onderscheidt van de concurrentie en hoe het zich verhoudt tot de heersende culturele codes.
TAMBR Audio Intelligence
Gebaseerd op miljoenen interacties tussen luisteraars en muziek, is ons algoritme in staat om te voorspellen hoe gebruikers gaan reageren op specifieke muzikale keuzes. Zo krijgen we al vroeg in het creatieve proces inzicht in hoeverre je audio-identiteit past bij je merkpersoonlijkheid.
Briefing
Na het ontwikkelen van een muzikale strategie formuleren we een scherpe brief en gaan we op zoek naar een passende componist die gaat schetsen aan jullie muzikale huisstijl.
Creatie
Op basis van een aantal demo’s werken we in meerdere rondes toe naar een muziekbibliotheek gevuld met muzikale assets zoals een brand anthem en soundlogo.
Richtlijnen
Hoe klinkt mijn merk? Hoe vind ik mijn weg in de audio-bibliotheek? Welk soundlogo gebruik ik? Het antwoord op deze vragen vind je in het audio brandbook. Een overzichtelijke set richtlijnen die je helpt bij de toepassing van je muzikale identiteit.
Implementatie
Een succesvolle audio-identiteit staat of valt bij een consistente implementatie. Om die te waarborgen, organiseren we daarom workshops voor medewerkers en je bureaus. En als het nodig is (of niet) geven we een feestje.

De audio-identiteit van de Open Universiteit
De Open Universiteit is koploper op het gebied van online onderwijs. Een avontuurlijk merk in een traditionele sector. De muzikale identiteit van het merk wijkt daarom behoorlijk af van wat je van doorsnee academische instelling zou verwachten. Een brutaal geluid, gedragen door een rollende breakbeat om het rebelse karakter van de universiteit te onderstrepen. Aangevuld met een strijkkwartet dat connotaties wekt met klassieke academische tradities. Geleverd in een brand anthem in meerdere varianten, een sound logo en een audiobibliotheek gevuld met muzikale bouwstenen.
Open Universiteit brand anthem
Op deze manier is de Open Universiteit voorzien van muzikale ondersteuning voor alle mogelijke vormen van communicatie. Van uitingen op sociale media, podcasts tot evenementen als het jaarlijkse Dies Natalis.