Sonic branding Van Leeuwen
Het was voor ons een unieke manier om in het DNA van ons bedrijf te kruipen. Wie zijn we, wat is ons karakter, hoe willen we ons neerzetten en welke muziek hoort daarbij?Ingrid den Hartog, Manager Corporate Communications Van Leeuwen Buizen Groep
Familiebedrijf Van Leeuwen is wereldspeler in de distributie van stalen buizen. Ter ere van hun 100-jarig bestaan breidde Total Design de kenmerkende huisstijl uit met een speciaal jubileumlogo. Door ons voorzien van een passend geluid, dat uitgroeide tot complete audio identiteit. Voor de lange termijn én het jubileum.
Wat was de reden voor Van Leeuwen, als B2B-onderneming, om een muzikale identiteit te ontwikkelen?
In 2024 vieren we ons 100-jarig jubileum. Dat wilden we onder andere onderstrepen met een jubileumlogo, door Total Design ontwikkeld. Vervolgens kwam het idee op om daar ook animatie én geluid aan toe te voegen. Van sonic branding hadden we nog niet eerder gehoord, maar een eigen sound logo, voor bijvoorbeeld onze social media posts en corporate films, leek ons een mooie aanvulling. Als toonaangevende speler in onze branche versterkt dit ons merk op een breder vlak dan alleen in woord en beeld.
Van Leeuwen brand anthem
Hoe kijk je terug op het creatieve proces en de samenwerking?
De samenwerking met TAMBR was uitstekend. Fijn om zo’n betrokken en enthousiast team over de vloer te hebben. De componist heeft zelfs opnames gemaakt in ons magazijn. Toen hij op een grote buis begon te slaan keken onze medewerkers wel even raar op! Het was bovendien voor ons een unieke manier om in het DNA van ons bedrijf te kruipen. Wie zijn we, wat is ons karakter, hoe willen we ons neerzetten en welke muziek hoort daarbij?
Hoe is de identiteit van Van Leeuwen verklankt? Hoe horen we die terug?
Van Leeuwen is een leidende, toonaangevende speler in de markt. De twee leeuwen staan dus niet alleen voor het familiebedrijf, maar symboliseren ook durf en leiderschap. In muziek is dat vertaald in een symfonische klankwereld vermengd met rauwe elektronica, veel afwisseling tussen majeur en mineur en ritmische patronen die doen denken aan marsmuziek.
Wat zijn jullie plannen met de muziekbibliotheek?
We maken deze breed beschikbaar binnen de gehele Van Leeuwen Buizen Groep. De audiobibliotheek bestaat uit speciaal voor Van Leeuwen gecomponeerde muzikale bouwstenen, geschikt voor een breed scala van media. Van bedrijfsfilms op YouTube tot productpresentaties op LinkedIn en vlogs. Zo kan iedereen ons unieke geluid consistent toepassen en ontstaat er optimale merkherkenning.
Van Leeuwen soundlogo
