Sonic branding Rivella
Ik had nooit gedacht dat er zo veel nuances in muziek zitten die bepalend zijn voor het creëren van een ‘gevoel’. Je kunt daarmee echt zoeken naar de juiste identiteit die bij je merk past en dat vertalen naar een eigen sound.
Laura Beenders, Brand Development Manager Rivella
Je vaste frisdrank verlaten voor een ander is een grote stap. Soms wil je gewoon even wat anders. Maar hoe klinkt dat? Nou, als prikkelende synths, sissende percussie en een scheurende sax. Laat je verrassen!
Wat is het belang van een audio-identiteit voor Rivella?
Bij Rivella geloven we sterk in het creëren van onderscheidende merkelementen. Door deze consequent te gebruiken word je als merk sneller herkend. Veel mensen kennen Rivella van een oude slogan uit het verleden en verder kent de consument tegenwoordig eigenlijk alleen het logo. Toen we startten aan het bouwen van een nieuwe merk positionering en bijbehorende merkcampagne ontstond ook de behoefte om een muzikale identiteit te ontwikkelen. Los van het logo of een pay-off zijn we er namelijk van overtuigd dat geluid ook veel kan doen in het bouwen van merkherkenning.
Rivella soundlogo
Jullie hadden – na enige tijd afwezig te zijn geweest – ook een campagne gepland. Hoe verliepen die twee trajecten naast elkaar?
De kracht van TAMBR ligt in de vertaling van merkpositionering en merkwaarden naar de wereld van muziek. We zijn vanuit daar samen opgetrokken met het creatieve bureau in de vertaling naar een campagne die gaat over ‘anders zijn’ en muziek die dat ook reflecteert. Door elkaar telkens scherp te houden op de composities van muziek en creatieve middelen en behoeften uit te spreken is er een mooie kruisbestuiving ontstaan, geheel passend bij het merk Rivella. Er was veel onderlinge connectie tussen TAMBR en het reclamebureau waardoor er veel werk bij ons als klant werd weggenomen.
Hoe heb je de zoektocht naar je ‘eigen geluid’ ervaren?
Ontzettend gaaf! Ik had nooit gedacht dat er zo veel nuances in muziek zitten die bepalend zijn voor het creëren van een ‘gevoel’. Je kunt daarmee echt zoeken naar de juiste identiteit die bij je merk past en dat vertalen naar een eigen sound.
Wat vind je van het resultaat?
Heel passend en van grote meerwaarde voor het verder bouwen van de merkherkenning, want uiteindelijk willen we dat er meer mensen vaker aan Rivella denken bij het ‘frisdrankmoment’. Veelzijdig ook, door de diverse edits kunnen we de muziek gemakkelijk gebruiken onder verschillende uitingen.
Hoe klinkt Rivella nu?
Verrassend anders, opgewekt en aansporend. Precies hetgeen we willen bereiken met de campagne ‘ga eens Rivella’ waarbij we mensen oproepen om te breken met hun vaste frisdrank en eens voor iets anders te gaan!
Rivella brand anthem

Stëlz
Hard seltzer met een anthem dat klinkt als een festival.

Valess
Plantaardig klonk nog nooit zo dansbaar.

Crystal Clear
Rust en verfrissing, gevangen in een kristalheldere tune.