Een soundlogo: maar waar dan?

Een soundlogo is de muzikale handtekening van je merk. Het zorgt ervoor dat een commercial niet alleen gehoord wordt, maar ook meteen wordt gekoppeld aan de juiste afzender. Maar waar een handtekening meestal op dezelfde plek staat, is een soundlogo veel flexibeler. Dat brengt de vraag mee wat de beste manier is om een logo te gebruiken. Helpt het om je soundlogo meerdere keren te laten horen? En wat is de optimale plaats voor je muzikale elevator-pitch? 

Op welke plek en hoevaak?

In samenwerking met DPG gingen we op onderzoek uit. We begonnen met het analyseren van meer dan 200 bestaande radiocommercials om te ontdekken hoe soundlogo’s doorgaans worden ingezet en welke patronen hierin te herkennen zijn. Hieruit bleek dat – spoiler alert – soundlogo’s vooral aan het eind van reclames te horen zijn. 

Vervolgens namen we een aantal bestaande radiocommercials en ontwikkelden we een serie varianten met soundlogo’s op verschillende plekken: aan het begin, aan het eind, of op beide posities. Vervolgens lieten we deze versies testen met zowel kwantitatieve- als neuro-methodieken. Zo konden we niet alleen meten wat luisteraars vonden, maar ook hoe hun onbewuste brein reageerde.

Accent op de eerste tel

De resultaten waren glashelder: een soundlogo aan het begin van je uiting verankert afzender en boodschap, waarbij herhaling aan het einde zorgt voor positievere indruk.

(invoeren data)

Een slimme plaatsing van je soundlogo kan dus het verschil maken. Toch laten veel merken deze kans liggen. Bij slechts 4% van de commercials klinkt het soundlogo aan het begin, en maar 7% heeft een logo aan het begin en eind. Oftewel: bijna 90% benut niet de volledige kracht van hun eigen soundlogo.

Een klein detail? Misschien. Maar in een wereld vol ruis kunnen die extra secondes net datgene zijn waardoor je merk niet alleen wordt gehoord, maar ook blijft hangen.

Whitepaper sonic branding

Want to grow your brand with music but not sure where to start? Download our white paper on sonic branding and learn why audio is becoming increasingly important, why sound is one of your most effective brand asset, and how you can amplify your brand in just three steps