Wat is audio UX?
Als je serieus bent over het bouwen van je merk, zal je je coherent moet gedragen op alle momenten dat jouw publiek met je merk in aanraking komt. Visuele branding speelt daarin een belangrijke rol, maar het toevoegen van een audiocomponent maakt je communicatie stukken effectiever. Dat is wat audio UX voor je merk kan doen.
Geluid helpt ons met het navigeren van de wereld om ons heen. Om gevaar in te ontwijken of afstanden in te schatten. Geluiden vertellen ons waar we zijn, waar we naartoe gaan of wat er van ons verwacht wordt. Wanneer een actie is geslaagd of een handeling is mislukt.
Tegelijkertijd helpt geluid ons met het identificeren van de afzender. Wie er met ons praat of van wie een boodschap afkomstig is. We reageren instinctief op een fietsbel en kijken op als we en auto agressief horen optrekken. We horen elke nuance en iedere afwijking wordt geïnterpreteerd als signaal.
Perceptie
Het gebruik van audio cues creëert merkherkenning en geeft gebruikers een gevoel van vertrouwen. Zo kan audio UX kan bijdragen aan het opbouwen van een sterke merkidentiteit.
Gebruik
Slim ontworpen audio UX ondersteunt gebruikers bij het navigeren van je product of service. Dit vermindert de afhankelijkheid van visuele aanwijzingen en verbetert de gebruikerservaring.
Emotie
Geluid voegt een emotionele laag toe aan de gebruikerservaring van je product of service. Die worden daardoor aantrekkelijker en toegankelijker in gebruik. En dat levert je een voorsprong op.
Hoe ontwikkel je een audio UX?
Audio journey mapping
Het ontwikkelen van een audio UX begint bij audio journey mapping, een grondige analyse van welke rol audio speelt in het gebruik van je product of service. Zo breng je alle momenten in kaart waarop je gebruikers in contact komen met audio, of waar geluid een toegevoegde waarde kan hebben. Dit geeft inzicht in de mogelijke rol van geluid in je gebruikerservaring.
Analyse
Van elk auditief interactiemoment onderzoeken we hoe je doelgroep reageert, hoe gebruikers zich voelen en in hoeverre dat overeenkomt met de doelstellingen van je gebruikerservaring. Zo identificeren we de momenten die in aanmerking komen om door audio verrijkt te worden.
Ontwerp
Gebaseerd op je muzikale merkidentiteit, ontwerpen we passende audio voor elk contactmoment. Hierbij is belangrijk een balans te vinden tussen de functie die het geluid moet vervullen, de mate waarin je merk naar voren moet komen en de context waarin de audio gaat klinken.
Test
Hoe reageren je gebruikers op de verschillende audio cues en wat is het effect op de gebruikerservaring? Voor zeker te zijn van een optimaal effect is het verstandig om feedback op te halen bij je doelgroep en op basis daarvan je audio UX te verfijnen.
Implementatie audio UX
Onze sound designers ondersteunen je team met implementatie, zodat je zeker bent van een optimaal werkende audio UX. Overal waar je merk met je publiek in aanraking komt.

Blendle
Nieuws dat klinkt zonder te preken.

Antwerpen
De klank van ’t Stad: van scheepshoorn tot terras.

Greenchoice
Idealistisch, maar met beide benen op de grond.
Wat is de rol van geluid?
Fysiek
Bij het horen van onverwachte geluiden wordt extra cortisol aangemaakt en dat brengt ons in een verhoogde staat van alertheid. We maken ons letterlijk klaar om te vechten of vluchten. In een fractie van een seconde. Een verkeerd vormgegeven geluidservaring heeft daarom direct effect op je merkperceptie.
Psychologisch
Muziek is een van de meest krachtige middelen om onze emotionele staat te beïnvloeden. Dit is soms evolutionair gegroeid, maar grotendeels aangeleerd. Majeur-akkoorden maken vrolijk, snelle ritmes communiceren urgentie en een cello klinkt melancholisch. Culturele codes die opgaan van Manila tot Madrid.
Cognitief
Onze capaciteit om audio te verwerken is beperkt. Zo zijn we niet in staat om twee gesprekken tegelijkertijd te volgen. Plekken waar veel verschillende en ongewenste geluiden te horen zijn hebben daarom een negatief effect op onze concentratie. De context waarin je product wordt gebruikt is daarom een belangrijke overweging bij het ontwikkelen van een effectieve audio-ervaring.
Gedrag
We hebben de neiging om onprettige geluiden te vermijden en toenadering te zoeken tot plezierige klanken. Zo lopen klanten je winkel uit bij harde achtergrondmuziek. Maar een passende muzikale gebruikerservaring kan ook de aantrekkelijkheid van je gebruikerservaring verhogen, zodat je publiek je service of product met meer plezier gaat gebruiken.
De noodkreet van Van Moof
De peperdure Van Moof-fietsen beschikken over een oorverdovend alarmsysteem. Maar wat maakt dit geluid nou zo onuitstaanbaar?
Lees verder
De ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. En die balans ligt voor elk merk anders.
Lees verder
Waarom Volkswagen klinkt als een vrouw
Consumenten zijn luie gewoontedieren. Geconfronteerd met keuzes vallen we terug op onze routines. Hoe helpt audio ons daarbij?
Lees verder