Wat is sonic branding?
Sonic branding, ook wel sound branding of audio branding genoemd, is het versterken van je merkidentiteit met geluid. Dat kan een kort en krachtig audio logo zijn, een fraai gecomponeerde soundtrack voor je TV-campagne of een complete muzikale huisstijl. Of denk aan een karakteristieke voice-over, het geluid van de notificaties van je app of een optrekkende elektrische auto. Een coherent toegepaste muzikale identiteit trekt de aandacht, triggert merkherkenning en versterkt je merkwaarden. Zo draagt sonic branding bij aan de groei van je merk.
Hoe werkt sonic branding?
Laten we eerlijk zijn: geconfronteerd met keuzes vallen we terug op onze routines. De meeste aankoopbeslissingen worden dan ook automatisch genomen. Het onderbewuste brein presenteert ons een aantal opties en daaruit maken we vervolgens een keuze. De uitdaging voor je merk is dus om op die mentale shortlist terecht te komen. Maar hoe doe je dat?
Om die vraag te beantwoorden moet je een merk opvatten als een netwerk van associaties. Het gevolg van alle interacties die je ooit met dat merk hebt gehad. Hoe sterker en talrijker de associaties rondom jouw merk, hoe groter de kans dat je boven komt drijven in een koopsituatie. Mentale beschikbaarheid noemen we dat.
Die mentale beschikbaarheid moet je natuurlijk wel trainen. Het is dus van belang om dat netwerk aan associaties te blijven activeren. Dat doe je met distinctive assets: elementen die naar je merk verwijzen, zoals een visueel logo, een bepaalde kleur of een specifiek geluid. Door deze consistent in te zetten kunnen die associaties dan net zo sterk, of zelfs sterker worden dan je merknaam. Zo verbreed je de mentale toegangsweg naar je merk en vergroot je de kans dat je terechtkomt op die felbegeerde mentale shortlist. Welk medium hierin het meest effectief is? Precies, dat is audio.
Waarom sonic branding?
We worden overspoeld door visuele communicatie. Tegelijkertijd consumeren we steeds minder lineaire media. Daardoor wordt het voor merken steeds moeilijker om hun doelgroep te bereiken. Een doelgroep die meer luistert dan kijkt. En dat biedt kansen.
Audio is in opkomst
Onze audioconsumptie groeit. Podcasts worden mainstream, sociale media worden steeds meer gedreven door audio en radio is hard op weg zich te ontwikkelen tot een digitaal massamedium. Hierdoor besteden we inmiddels een groot deel van onze dag aan het consumeren van audio.
Audio is effectief
Sonic branding is een van meest effectieve manieren om je merk te versterken. Dat komt omdat bij de verwerking van geluid veel verschillende delen van ons brein betrokken zijn. Deze intensieve activiteit zorgt ervoor dat muzikale informatie zich sterk hecht aan herinneringen en emoties.
Audio biedt kansen
De meeste merken hebben sonic branding nog niet omarmd en daardoor blijven de investeringen in auditieve media achter bij de adoptie ervan onder consumenten. Daardoor is er nu nog veel ruimte om een eigen geluid te claimen en een muzikale identiteit te ontwikkelen
Hoe ga je herkend worden als je klinkt als een cliché?

Auping sonic branding
Auping produceert al sinds 1888 bedden en matrassen van de allerhoogste kwaliteit. Een toonaangevend merk waarvoor TAMBR een subtiele, tastbare muzikale huisstijl ontwikkelde. De merkassociaties die je terughoort in het geluid van Auping zijn onder meer liefde, rust en vakmanschap. Verklankt in een uitgebreide audiobibliotheek is het geluid van Auping terug te horen in al hun uitingen, aangepast aan het verhaal van iedere campagne en de eisen van elk medium. Flexibel maar toch herkenbaar.
Authentiek
Het opschudden van beddengoed en het getik van de naaimachines communiceren authenticiteit.
Dichtbij
Van dichtbij opgenomen piano en klarinet geven je het gevoel dat je de muziek kunt aanraken.
Rustgevend
De contour van het gezongen thema beweegt eerst omhoog, om daarna letterlijk tot rust te komen.
Auping brand anthem
Hoe ontwikkel je een merkgeluid?
Bij het ontwikkelen van een eigen geluid staat het karakter van je merk centraal. De ontwikkeling van een audio-identiteit begint daarom bij een strategische verkenning van je merk. Met welke culturele codes resoneert je merk? Waar sta je voor? En hoe klinkt dat?
Beschik je al over een eigen geluid en ben je toe aan een opfrisbeurt of re-branding? Dan heeft het zin om je bestaande merkgeluid te testen. In hoeverre wordt jouw geluid herkend? En welke merkassociaties wekt je sonic brand? De uitkomsten van zo’n onderzoek zijn waardevolle uitgangspunten voor de ontwikkeling van een muzikale strategie.
Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat je opvalt. Want hoe ga je herkend worden als je klinkt als een cliché? Sonic branding betekent dus ook dat je je bewust positioneert ten opzichte van je concurrenten. Hoe kenmerkender jouw geluid, hoe groter de kans dat je onthouden wordt.
Heb je een eigen klank gevonden, dan moet je ervoor zorgen dat jouw geluid overal te horen is. Met een sound logo kom je een heel eind, maar beter investeer je in een muzikale huisstijl die geschikt is om al je uitingen te voorzien van je eigen herkenbare klank. Een audiobibliotheek die flexibel genoeg is om op elk medium het verhaal van jou merk te kunnen ondersteunen
Samenvatting
Elk merk verdient een eigen geluid. Een unieke combinatie van ritme, melodie en klankkleur. Consistent toegepast, bouw je hiermee aan nieuwe associaties en versterk je bestaande geheugenstructuren. En zo draagt sonic branding bij aan de groei van je merk. Nog even op een rij:
Wat is sonic branding?
Sonic branding is het versterken van je merkidentiteit met geluid.
Waarom sonic branding?
Onze audioconsumptie groeit, terwijl merken sonic branding nog niet massaal hebben omarmd. Daardoor is er nog veel ruimte om een eigen geluid te claimen.
Wat zijn de voordelen van sonic branding?
Sonic branding vergroot je merkbekendheid, triggert merkherkenning en versterkt het karakter van je merk