Contact
Home / Cases / Open Universiteit

Open Universiteit

De Open Universiteit is koploper op het gebied van online onderwijs. Een avontuurlijk merk in een traditionele sector. In navolging van hun visuele identiteit besloot het merk ook een muzikale huisstijl te ontwikkelen. En daarbij schuwden ze het experiment niet.

“Een merk is méér dan wat je ziet, het is méér dan een visuele weergave van je identiteit.”

Marco Koolen, Hoofd Marketing en Communicatie Open Universiteit

Waarom investeert de Open Universiteit in een muzikale identiteit?

Een merk is méér dan wat je ziet, het is méér dan een visuele weergave van je identiteit. Geluid is enorm belangrijk en bepaalt – volgens sommigen – meer dan 60% van de beleving in een video of andere audiovisuele communicatie. Wij als Open Universiteit produceren veel verschillende uitingen waaronder video’s voor studenten én de buitenwereld zoals radiocommercials, online webinars en academische vieringen. Dan moet je ook oog en oor hebben voor een eigen muzikale invulling van je identiteit.

Hoe hebben jullie het ontwikkelingsproces ervaren?

Het was een gedegen en open proces. Muziek is emotie en het was dan ook even zoeken voordat het gehele team op dezelfde muzikale pagina zat. Maar dat is uiteindelijk gelukt. Details zijn hierin erg belangrijk en daar heeft TAMBR op verschillende momenten in het proces goed op ingespeeld. Het feit dat een componist aan je gekoppeld wordt is heel goed, je bent het echt samen aan het dóén. Hierdoor is er uiteindelijk een geweldige track geproduceerd die gedragen wordt door de gehele organisatie.

“Het feit dat een componist aan je gekoppeld wordt is heel goed, je bent het echt samen aan het dóén.”

Hoe is jullie persoonlijkheid uiteindelijk vertaald in muziek?

De Open Universiteit is er voor mensen die op zoek zijn naar verandering. We wijken af van de status quo en daar hoort een sound bij die ánders is. In een tijd waarin stock-muziek de boventoon voert was het voor ons tijd om te verrassen. Ons geluid is daarom vrij brutaal. Er zitten elementen in die doen denken aan The Prodigy en Propellerheads, aangevuld met een academische laag in de vorm van een echt strijkkwartet. We klinken ruiger dan je zou verwachten van een universiteit en dat past bij ons.

Open Universiteit brand anthem

0:00
/

Hoe komt jullie muzikale identiteit tot uiting?

De sound die we hebben ontwikkeld is de sound van de Open Universiteit. Punt. Dat wil zeggen dat onze muzikale identiteit in al onze uitingen terugkomt. Van telefooncentrale tot wervende video en van radiocommercials tot onze jaarlijkse viering, het Dies Natalis. Overal zit onze huisstijl in verweven. Dit hebben wij met hulp met ons College van Bestuur geborgd in de gehele organisatie. Maar omdat iedereen enthousiast is over de track ging dat eigenlijk vanzelf.

“Wat erg goed is gedaan door TAMBR is dat we de beschikking hebben over meerdere varianten die compleet modulair opgebouwd zijn.”

Wat erg goed is gedaan door TAMBR is dat we de beschikking hebben over meerdere varianten die compleet modulair opgebouwd zijn. Hierdoor kunnen we oneindig variëren in de samenstelling van de track zodat die past voor elk medium en format. Dit is overigens pas de eerste track van ons ‘album’. We willen in de toekomst nog meer composities laten ontwikkelen om zo steeds verrassend uit de hoek te komen. Zonder aan herkenbaarheid te verliezen natuurlijk.

Welk advies zou je merken willen meegeven die hiermee aan de slag willen?

Denk verder dan videoproducties. Muziek is namelijk enorm belangrijk voor meerdere touchpoints in de customer journey. Denk ook aan korte UX-sounds gekoppeld aan acties van een gebruiker. Hoe klinkt het openen van je app of notificatie? Het intro van een podcast? Welke stem gebruik je en wat voor  muziek past daarbij? Of draai je het om en zoek je een nieuwe stem die het concept van de muziek versterkt? Tot slot een praktische tip: maak met je team een Spotify-playlist die kan dienen als richting voor je muzikale identiteit. Muziek blijft emotie. Maar op deze manier krijg je de neuzen eerder dezelfde kant op!


CMOtalk

In CMOtalk ondervraagt Klaas Weima de top van de internationale marketingwereld over hun inspiratie en drijfveren. TAMBR ontwikkelde het leader-pakket, geïnspireerd op de grote TV-shows van weleer. Spanning en allure, gevat in 30 seconden.

Leer & luister

Stëlz

Stëlz is gemaakt van bruisend water, alcohol en een vleugje fruit. Een helder en verfrissend drankje, zonder onnodige calorieën. Met wortels in festivals en muziek, was het creëren van een brand anthem een ​​natuurlijke stap voor het allereerste Nederlandse hard-seltzer merk.

Leer & luister

Hallmark

Hallmark begrijpt als geen ander hoe belangrijk waardevolle relaties zijn. Met haar wenskaarten inspireert het merk ons om weer echt contact te maken met de mensen om ons heen. Elke dag opnieuw. En sinds kort ook met muziek. Luister je mee?

Leer & luister