Sonic branding NTI
De zoektocht naar ons eigen geluid was een bijzondere en leerzame ervaring. Het dwong ons om op een vernieuwende manier naar ons merk te kijken en leverde waardevolle inzichten op.Jessica Rijksen, Marketing Manager NTI
Flexibel studeren doe je bij NTI. Op je eigen manier en in je eigen tempo, wat je ambitie ook is. TAMBR vertaalde die frisse energie naar een toegankelijke muzikale identiteit die motiveert én inspireert.
Waarom hebben jullie gekozen om te investeren in audio?
Bij NTI speelde al langere tijd het idee om unieke muziek voor ons merk te laten creëren, gekoppeld aan een audiologo. Dit zou niet alleen onze merkbeleving versterken, maar ook de herkenbaarheid aanzienlijk vergroten. We wilden dat ons merk niet alleen visueel, maar ook auditief zou opvallen, en eigen muziek leek daarvoor de perfecte volgende stap.
NTI soundlogo
De ontwikkeling van jullie eigen geluid liep parallel met een nieuwe campagne. Hoe kwamen die trajecten samen?
Voor onze nieuwe video’s en uitingen wilden we onze presentatie aanscherpen, met muziek als belangrijke factor. Daarom zijn we gestart met het uitkiezen van een muzikale partner. Parallel hebben we een bureau gezocht voor het vormgeven van onze uitingen en video’s, met gebruik van onze eigen muziek. Tijdens het creatieve proces werd het bureau voortdurend op de hoogte gehouden en hun feedback werd meegenomen in het proces.
Hoe hebben jullie je muzikale identiteit gelanceerd?
De ontwikkeling van onze muzikale identiteit liep synchroon met de voorbereidingen van een nieuwe cross-mediale campagne. Zo konden we direct oefenen met de praktische toepassing van de muziek. Dat was leerzaam en uitdagend, want je moet hierin een balans bewaken tussen merk en campagne. Maar dat is uitstekend gelukt! Zelfs zo goed dat in het pre-testen van de campagne de waardering van de muziek boven de marktnorm uitkwam, wat voor nog onbekende muziek natuurlijk een erg goed resultaat is!
Hoe heb je data creatieve proces ervaren?
De zoektocht naar ons eigen geluid was een bijzondere en leerzame ervaring. Het dwong ons om op een vernieuwende manier naar ons merk te kijken en leverde waardevolle inzichten op. De analyse van onze concurrenten hielp ons om een unieke positionering te vinden, waardoor we muzikaal echt konden opvallen in de opleidingsmarkt. De samenwerking met TAMBR en de componist verliep bovendien erg prettig; ze waren flexibel, professioneel en dachten actief mee. De componist was zelfs aanwezig tijdens meetings om direct live aanpassingen te doen, wat het proces heel dynamisch maakte.
En hoe klinkt NTI uiteindelijk?
In de muziek komt het merk NTI duidelijk naar voren. Het klinkt fris, energiek en straalt de motivatie uit om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit sluit perfect aan bij onze studenten, die zich dagelijks met energie en toewijding op hun studie storten. Onze muziek vangt diezelfde gedrevenheid en is daarmee een krachtige weerspiegeling van waar NTI voor staat.
NTI brand anthem

Blendle
Nieuws dat klinkt zonder te preken.

Hallmark
Een klein gebaar met een eigen refrein.

Open Universiteit
Academisch met een ruig randje.