
Wat is een audio-bibliotheek?
Een audio-bibliotheek bestaat uit een verzameling muzikale bouwstenen die gebruikt kan worden in alle voor jouw merk relevante media. Gebaseerd op je audio-identiteit, kunnen deze elementen gebruikt worden om elke uiting te ondersteunen en tegelijkertijd je merk te versterken.
Waarom een audio-bibliotheek?
Meer herkenning voor je merkgeluid
Als je in het bezit bent van een uniek merkgeluid wil je dat natuurlijk graag laten horen. Want hoe vaker je doelgroep wordt geconfronteerd met jouw geluid, hoe sneller ze dat gaan herkennen en waarderen. Dat vraagt om een grotere variatie aan audio.
Flexibiliteit voor elk format en kanaal
Van tutorials op YouTube tot Spotify-commercials en podcast advertenties, de mogelijkheden om je als merk te uiten zijn groter dan ooit. Elk format en elk medium bezit bovendien z’n eigen karakter. Zo heeft een TikTok-video een andere muzikale omlijsting nodig dan het verslag van je 100-jarige jubileum.
Een audio-bibliotheek, gevuld met op jouw merk gecomponeerde audio-assets, helpt je met het uitdragen van een coherent geluid. Zodat jij klinkt als jezelf, overal waar je je doelgroep ontmoet.
Waarom geen stock-muziek?
Stockmuziek geproduceerd om een zo breed mogelijke scala aan gebruikers te kunnen ondersteunen. Gecomponeerd voor iedereen, in plaats van jouw merk. En dat hoor je.
Daarnaast is stockmuziek zelden exclusief te licenseren. Populaire tracks worden vaak door meerdere merken gebruikt en zo loop je het risico dat je concurrent precies klinkt zoals jij.
Tot slot is stockmuziek niet bedoeld om breed en langdurig in te zetten. Daardoor lopen de kosten al snel op als je stockmuziek voor langere tijd wil gebruiken en op verschillende media tegelijk wil toepassen.

De audio-bibliotheek van Fairtrade Original
Authenticiteit als uitgangspunt
Voor Fairtrade Original staat authenticiteit centraal: de lekkerste ingrediënten met een eerlijk verhaal. Precies de reden waarom ze TAMBR vroegen om hun stockmuziek te vervangen door een muziekbibliotheek, gevuld met muziek voor alle mogelijke doeleinden.
Een wereldse klank zonder clichés.
Fairtrade Original was op zoek naar een wereldse klank, zonder de associatie te wekken één bepaalde streek. Ook lieten we ons voor de muzikale identiteit inspireren door de kleurrijke visuele huisstijl. Bijvoorbeeld door het gebruik van veel verschillende en contrasterende instrumenten, die op een aangename manier met elkaar in gesprek gaan. Tot slot wordt door het toevoegen van rammelende percussie de associatie gewekt van een gezellige keuken waar smakelijk wordt gekookt.