NL EN Contact
Home / Cases / Fairtrade Original

Fairtrade Original

Voor Fairtrade Original staat authenticiteit centraal: de lekkerste ingrediënten met een eerlijk verhaal. Precies de reden waarom ze aan ons vroegen om hun stockmuziek te vervangen door een eigen geluid: een wereldse klank zonder clichés. Ontdek hier hoe dat klinkt!
Audio-positionering
Muzikale huisstijl

“Het is nu nóg aantrekkelijker om eigen content te maken, omdat je weet dat sonic branding gaat bijdragen aan je verhaal.”

Berber Galema, Creatief Vormgever Fairtrade Original

Hoe herkennen we het geluid van Fairtrade Original?

We zochten naar een geluid dat aansloot bij onze huisstijl. Een wereldse klank zonder clichés. Je hoort dus niet één bepaalde streek, maar herkent wel een duidelijk werelds karakter. Ook de manier waarop we omgaan met onze kleuren is verwerkt in onze muzikale identiteit. We hebben bijvoorbeeld veel verschillende instrumenten gebruikt, die op een aangename manier met elkaar in gesprek gaan. Zo hoor je de verpakking terug in onze sound!

Brandscore I Fairtrade Original

0:00
/

Hoe helpt jullie eigen geluid bij het produceren van content?

Het is nu nóg aantrekkelijker om eigen content te maken, omdat je weet dat sonic branding gaat bijdragen aan je verhaal. Bovendien is de muziek al klaar en is het niet nodig om eindeloos te zoeken naar de perfecte sound. Korte video’s en online content zijn nu veel sneller gemaakt en completer qua branding.

Brandscore II Fairtrade Original

0:00
/

Hoe is de muzikale identiteit ontvangen door je collega’s buiten marketing?

Erg goed! Het was wel even wennen, net zoals bij de nieuwe huisstijl. De muziekbibliotheek is erg makkelijk in gebruik en werkt goed in combinatie met onze visuele content. En dat merkt iedereen!


Auping

Auping produceert al sinds 1888 bedden en matrassen van de allerhoogste kwaliteit. Een innovatief en toonaangevend merk waarvoor TAMBR een subtiele auditieve huisstijl ontwikkelde, toepasbaar op hun gehele klantreis. Vakmanschap en lef, vertaald in muziek.

Bekijk case

Feetje

Feetje is het oudste babykleding merk van Nederland. Opgericht in 1980 voorziet het al generaties de allerkleinsten van kleurrijke outfits. Een mooi Rotterdams merk dat TAMBR mocht verrijken met een passende muzikale huisstijl. Toegankelijk met een vleugje magie.

Bekijk case

Vivera

Vivera is een internationale speler op het gebied van plantaardige vleesvervangers. Een enorme groeimarkt, waarin het bouwen van een sterke identiteit cruciaal is. Om deze ambitie te ondersteunen ontwikkelde TAMBR hun muzikale huisstijl.

Bekijk case

“Om een sterk merk te bouwen is het belangrijk om onderscheidend en herkenbaar te zijn en dit kan zowel in beeld als in geluid."

Karin Lowik, Marketing Manager Vivera

Jullie markt groeit en het vergroten van marktaandeel is daarin een belangrijke opgave. Hoe helpt een muzikale identiteit Vivera daarbij?

In onze markt zijn de merken nog niet zo sterk en is er vooral loyaliteit aan het product. Ook zijn er veel nieuwe toetreders. Een sterk merk leidt tot grotere loyaliteit en kan zo je marktaandeel vergroten. Het ontwikkelen van een krachtige merkidentiteit is voor Vivera dus erg belangrijk. Dat doen we door onderscheidend en herkenbaar te zijn. In beeld, maar ook in geluid. Muziek is namelijk heel herkenbaar en geeft veel karakter aan je merk. Vandaar dat wij met TAMBR een muzikale huisstijl hebben ontwikkeld.

Hoe zijn jullie merkwaarden vertaald in muziek? Welke kenmerken horen we terug? 

Ons merk staat voor plant-based positivity en nodigt mensen uit om gemakkelijk over te stappen naar plantaardig eten en zich zo aan te sluiten bij de Goodness Movement. Er zit een positieve vibe in de melodie en een ritme dat uitnodigt om te ontdekken en mee te doen. En als je goed luistert hoor je het geluid van rammelende potten en pannen, omdat je met onze producten natuurlijk veel in de keuken staat.

Jullie hebben je muzikale identiteit gelanceerd met een campagne op TikTok. Waarom?

TikTok is een heel populair medium, waarop nog relatief weinig wordt geadverteerd. Muziek speelt op dit platform natuurlijk een belangrijke rol en daarom is onze eerste TikTok-campagne gebouwd rondom onze muzikale identiteit. Dit leverde direct een enorm bereik op en veel zichtbaarheid!