NL EN Contact
Home / Cases / AFAS

AFAS

AFAS Software is een eigenzinnig softwarebedrijf dat erom bekend staat geen concessies te doen aan kwaliteit en efficiency. Geen wonder dat ze bij TAMBR uitkwamen. Wij voorzagen hun complete klantreis van een funky sound vol kenmerkende details.
Audio-positionering
Muzikale huisstijl

“Het toevoegen van audio aan onze huisstijl was voor ons een logische stap, want muziek is bij uitstek in staat om een extra laag toe te voegen aan je communicatie.”

Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie AFAS software

Waarom zijn jullie als B2B-merk een eigen geluid gaan ontwikkelen?

AFAS maakt zakelijke software. Best belangrijk, maar ook een tikkie saai. Alleen goede software hebben is ook niet voldoende. Je moet als merk bekend en vertrouwd zijn en zorgen dat je vervolgens op de shortlist van je doelgroep terechtkomt. Dat geldt voor alle merken, of je je nou op consumenten of de zakelijke markt richt. En er zijn genoeg manieren om je merk in de schijnwerpers te zetten. Zo doet AFAS veel aan sponsoring en proberen we op elk interactiemoment van de buying en customer journey waarde toe te voegen. Het toevoegen van audio aan onze huisstijl was daarom voor ons een logische stap, want muziek is bij uitstek in staat om een extra laag toe te voegen aan je communicatie. Bovendien zorgt het voor verbinding met je medewerkers en klanten. Dat hebben we ervaren met het partnership van AFAS Live.

Brandscore AFAS

0:00
/

Waar horen we de muzikale huisstijl van AFAS terug?

Onze muzikale huisstijl wordt heel breed gebruikt, en dat is een understatement. Allereerst kom je onze muziek natuurlijk veel online tegen, zoals onder onze online video’s. Maar bijvoorbeeld ook in RTV-commercials en tijdens events, waarbij we soms ook live-musici inzetten. We houden ook wel van een geintje, dus aan ludieke toepassingen geen gebrek. Dus als je onze lobby binnenwandelt wordt je uiteraard verwelkomd door een lounge-versie onze tune. Maar ik moest het hardst lachen toen ik met Kerstmis een ouderwetse kaart kreeg opgestuurd die na openklappen het bekende melodietje begon af te spelen…

AFAS Lounge

0:00
/

Hoe heeft jullie audio-strategie tot nu toe gewerkt?

We zijn heel erg blij met onze muzikale huisstijl, dat blijkt wel uit het enthousiasme waarmee deze overal wordt gebruikt. Het is passende aanvulling op onze identiteit die nauw aansluit bij onze waarden en ons nóg trotser maakt op het merk AFAS. En de mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Ik kan bijvoorbeeld niet wachten tot we straks de AFAS Live kunnen voorzien van onze eigen sound. Maar laten we ook de praktische voordelen niet vergeten: we hoeven nooit meer te zoeken naar passende muziek en alle rechten zijn geregeld. Zo maakt TAMBR het ons niet alleen leuker, maar ook een stuk eenvoudiger om te bouwen aan een sterker merk. En dingen makkelijker maken, dat vinden we fijn bij AFAS!


Auping

Auping produceert al sinds 1888 bedden en matrassen van de allerhoogste kwaliteit. Een innovatief en toonaangevend merk waarvoor TAMBR een subtiele auditieve huisstijl ontwikkelde, toepasbaar op hun gehele klantreis. Vakmanschap en lef, vertaald in muziek.

Bekijk case

Feetje

Feetje is het oudste babykleding merk van Nederland. Opgericht in 1980 voorziet het al generaties de allerkleinsten van kleurrijke outfits. Een mooi Rotterdams merk dat TAMBR mocht verrijken met een passende muzikale huisstijl. Toegankelijk met een vleugje magie.

Bekijk case

Vivera

Vivera is een internationale speler op het gebied van plantaardige vleesvervangers. Een enorme groeimarkt, waarin het bouwen van een sterke identiteit cruciaal is. Om deze ambitie te ondersteunen ontwikkelde TAMBR hun muzikale huisstijl.

Bekijk case

“Om een sterk merk te bouwen is het belangrijk om onderscheidend en herkenbaar te zijn en dit kan zowel in beeld als in geluid."

Karin Lowik, Marketing Manager Vivera

Jullie markt groeit en het vergroten van marktaandeel is daarin een belangrijke opgave. Hoe helpt een muzikale identiteit Vivera daarbij?

In onze markt zijn de merken nog niet zo sterk en is er vooral loyaliteit aan het product. Ook zijn er veel nieuwe toetreders. Een sterk merk leidt tot grotere loyaliteit en kan zo je marktaandeel vergroten. Het ontwikkelen van een krachtige merkidentiteit is voor Vivera dus erg belangrijk. Dat doen we door onderscheidend en herkenbaar te zijn. In beeld, maar ook in geluid. Muziek is namelijk heel herkenbaar en geeft veel karakter aan je merk. Vandaar dat wij met TAMBR een muzikale huisstijl hebben ontwikkeld.

Hoe zijn jullie merkwaarden vertaald in muziek? Welke kenmerken horen we terug? 

Ons merk staat voor plant-based positivity en nodigt mensen uit om gemakkelijk over te stappen naar plantaardig eten en zich zo aan te sluiten bij de Goodness Movement. Er zit een positieve vibe in de melodie en een ritme dat uitnodigt om te ontdekken en mee te doen. En als je goed luistert hoor je het geluid van rammelende potten en pannen, omdat je met onze producten natuurlijk veel in de keuken staat.

Jullie hebben je muzikale identiteit gelanceerd met een campagne op TikTok. Waarom?

TikTok is een heel populair medium, waarop nog relatief weinig wordt geadverteerd. Muziek speelt op dit platform natuurlijk een belangrijke rol en daarom is onze eerste TikTok-campagne gebouwd rondom onze muzikale identiteit. Dit leverde direct een enorm bereik op en veel zichtbaarheid!