NL EN Contact
Home / Cases / AFAS

AFAS

AFAS Software is een eigenzinnig softwarebedrijf dat erom bekend staat geen concessies te doen aan kwaliteit en efficiency. Geen wonder dat ze bij TAMBR uitkwamen. Wij voorzagen hun complete klantreis van een funky sound vol kenmerkende details.
Audio-positionering
Brandscore
Muziek voor online video’s

“Als je bedrijf een sterke identiteit heeft en die ook wil uitstralen, moet je ook nadenken over hoe je klinkt.”

Bas van der Veldt, CEO AFAS software

Funk for AFAS

De uitdaging was om een herkenbaar geluid te creëren dat tegelijkertijd recht deed aan het verzorgende karakter van het familiebedrijf en hun humoristische inslag. Zo klinken de kernwaarden Doen, Familie, Gek en Vertrouwen door in de warme funky sound. Vol met grappige details.

Brandscore AFAS

0:00
/

Overal herkenbaar

We namen de auditieve ervaring in de AFAS Live onder de loep en integreerden onze muzikale code in hun software. Schreven een corporate anthem voor feesten en partijen. Componeerden een versie voor TV en eentje voor de huisband. Er gaat een AFAS-ringtone af als je ze belt. En je hoort hun wachtmuziek als het even te lang duurt. Kortom, voor het ontwikkelen van hun muzikale identiteit is de gehele klantreis als uitgangspunt genomen. Zo klinkt AFAS herkenbaar en consistent, overal waar het softwarebedrijf met zijn publiek in aanraking komt. En dat is vaak!


Fairtrade Original

Voor Fairtrade Original staat authenticiteit centraal: de lekkerste ingrediënten met een eerlijk verhaal. Precies de reden waarom ze aan ons vroegen om hun stockmuziek te vervangen door een eigen geluid: een wereldse klank zonder clichés. Ontdek hier hoe dat klinkt!

Bekijk case

Blendle

Bij Blende draait alles om lezen en luisteren. Zo was sonic branding een logische stap voor het mediabedrijf uit Utrecht. Wij voorzagen de Blendle-ervaring van passende muziek in een zorgvuldige balans tussen urgentie en toegankelijkheid.

Bekijk case

Open Universiteit

Een avontuurlijk merk in een traditionele sector. In navolging van hun visuele re-branding besloot de Open Universiteit ook een muzikale identiteit te ontwikkelen. Marco Koolen, hoofd Marketing en Communicatie, blikt terug.

Bekijk case

“Een merk is méér dan wat je ziet, het is méér dan een visuele weergave van je identiteit.”

Marco Koolen, Hoofd Marketing en Communicatie Open Universiteit

Waarom investeert de Open Universiteit in een muzikale identiteit?

Een merk is méér dan wat je ziet, het is méér dan een visuele weergave van je identiteit. Geluid is enorm belangrijk en bepaald – volgens sommigen – meer dan 60% van de beleving in een video of andere audiovisuele communicatie. Wij als Open Universiteit produceren veel verschillende uitingen waaronder video’s voor studenten én de buitenwereld zoals radiocommercials, online webinars en academische vieringen. Dan moet je ook oog en oor hebben voor een eigen muzikale invulling van je identiteit.

Hoe hebben jullie het ontwikkelingsproces ervaren?

Het was een gedegen en open proces. Muziek is emotie en het was dan ook even zoeken voordat het gehele team op dezelfde muzikale pagina zat. Maar dat is uiteindelijk gelukt. Details zijn hierin erg belangrijk en daar heeft TAMBR op verschillende momenten in het proces goed op ingespeeld. Het feit dat een componist aan je gekoppeld wordt is heel goed, je bent het echt samen aan het dóén. Hierdoor is er uiteindelijk een geweldige track geproduceerd die gedragen wordt door de gehele organisatie.

“Het feit dat een componist aan je gekoppeld wordt is heel goed, je bent het echt samen aan het dóén.”

Hoe is jullie persoonlijkheid uiteindelijk vertaald in muziek?

De Open Universiteit is er voor mensen die op zoek zijn naar verandering. We wijken af van de status quo en daar hoort een sound bij die ánders is. In een tijd waarin stock-muziek de boventoon voert was het voor ons tijd om te verrassen. Ons geluid is daarom vrij brutaal. Er zitten elementen in die doen denken aan The Prodigy en Propellerheads, aangevuld met een academische laag in de vorm van een echt strijkkwartet. We klinken ruiger dan je zou verwachten van een universiteit en dat past bij ons.

Hoe komt jullie muzikale identiteit tot uiting?

De sound die we hebben ontwikkeld is de sound van de Open Universiteit. Punt. Dat wil zeggen dat onze muzikale identiteit in al onze uitingen terugkomt. Van telefooncentrale tot wervende video en van radiocommercials tot onze jaarlijkse viering, het Dies Natalis. Overal zit onze track in verweven. Dit hebben wij met hulp met ons College van Bestuur geborgd in de gehele organisatie. Maar omdat iedereen enthousiast is over de track ging dat eigenlijk vanzelf.

“Wat erg goed is gedaan door TAMBR is dat we de beschikking hebben over meerdere varianten die compleet modulair opgebouwd zijn.”

Wat erg goed is gedaan door TAMBR is dat we de beschikking hebben over meerdere varianten die compleet modulair opgebouwd zijn. Hierdoor kunnen we oneindig variëren in de samenstelling van de track zodat die past voor elk medium en format. Dit is overigens pas de eerste track van ons ‘album’. We willen in de toekomst nog meer composities laten ontwikkelen om zo steeds verrassend uit de hoek te komen. Zonder aan herkenbaarheid te verliezen natuurlijk.

Welk advies zou je merken willen meegeven die hiermee aan de slag willen?

Denk verder dan videoproducties. Muziek is namelijk enorm belangrijk voor meerdere touchpoints in de customer journey. Denk ook aan korte UX-sounds gekoppeld aan acties van een gebruiker. Hoe klinkt het openen van je app of notificatie? Het intro van een podcast? Welke stem gebruik je en wat voor  muziek past daarbij? Of draai je het om en zoek je een nieuwe stem die het concept van de muziek versterkt? Tot slot een praktische tip: maak met je team een Spotify-playlist die kan dienen als richting voor je muzikale identiteit. Muziek blijft emotie. Maar op deze manier krijg je de neuzen eerder dezelfde kant op!