NL EN Contact
Home / Cases / Nationaal Media onderzoek

Nationaal Media onderzoek

Het Nationaal Media Onderzoek brengt het mediagedrag van Nederland in kaart voor televisie kijken, radio luisteren, internetgebruik en het lezen van dagbladen en tijdschriften. Innovatief en ambitieus van opzet, beschikt het NMO nu ook over een passende muzikale handtekening.

“We hebben heel erg efficiënt samengewerkt met TAMBR, zowel in creatief als strategisch opzicht. Door hun data-gedreven aanpak wisten we al vrij snel welke kant we op moesten.”

Liedewij Hentelaar, Directeur Audify

Het NMO is geen grote retailer of multinational. Waarom hebben jullie dan toch besloten om een muzikale huisstijl te ontwikkelen?

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) wordt het grootste en belangrijkste (multi)media-bereiksonderzoek van Nederland. Dit mediabereiksonderzoek ontstaat uit de fusie van meerdere bereiksonderzoeken waar het luisteronderzoek (NLO) er één van is. Het audiolandschap speelt dus een belangrijke rol. Een passende muzikale identiteit kon daarom niet ontbreken.

NMO soundlogo

0:00
/

Wat zijn de kanalen waar we jullie muzikale handtekening gaan terughoren?

Je gaat onze sound horen bij alle communicatie rondom het onderzoek. Dus denk aan offline en online presentaties, in podcasts of op social-media. Ons geluid is super-flexibel en tegelijkertijd heel herkenbaar dus de mogelijkheden zijn eindeloos!

Hoe kijk je terug op het proces met TAMBR?

We hebben heel erg efficiënt samengewerkt met TAMBR, zowel in creatief als strategisch opzicht. Door hun data-gedreven aanpak gebaseerd op de merkwaarden van NMO wisten we al vrij snel welke kant we op moesten. Tegelijkertijd was er gedurende het proces nog veel ruimte om te schaven op zoek naar het beste geluid. Een heel leuk en soepel proces, waarin we ook ons eigen merk beter hebben leren kennen. 

Kun je het geluid van het NMO omschrijven? 

Het NMO doet toonaangevend en complex onderzoek met als uitkomst data en inzichten als basis waarmee de reclamemarkt werkt. En ons onderzoek gaat uiteindelijk over menselijk gedrag. Wat beweegt ons? Waar gaat onze aandacht naar uit? Dat hoor je terug in de verschillende melodieuze lijnen die symbool staan voor de diversiteit aan stemmen in ons onderzoek. Gaandeweg de compositie werkt dit subtiele lijnenspel toe naar een harmonieus en aangenaam geheel. Een treffende verklanking van het NMO, dat een helder overzicht schept van het Nederlandse medialandschap.

NMO brandscore

0:00
/

Wanneer loont het voor je om als merk een audio-identiteit te ontwikkelen? 

Dat loont altijd. Als je een beeldlogo hebt en een huisstijl, hoort daar ook bij hoe je klinkt. Geluid is je snelste zintuig. Audiocommunicatie is echt aan een opmars bezig. Naast relatief nieuwe vormen zoals TikTok en podcasts voor doelgerichte communicatie is er radio als bereiksmedium met een sterke menselijke connectie. De mogelijkheden om met audio je merk te versterken zijn talrijk, dus loont het al snel om te investeren in auditieve herkenbaarheid.  


auto-dealer.com

auto-dealer.com heeft de ambitie om de aanschaf van een nieuwe auto om te toveren tot een superieure aankoopervaring. Alle bekende merken, onverslaanbare prijzen, onafhankelijk advies en lokale service. Wij vertaalden die ambitie in een muzikale identiteit.

Bekijk case

Walibi

Walibi is het spectaculairste attractiepark van Nederland, bekend van de vele achtbanen en spannende attracties. Geschikt voor ervaren thrill-seekers maar ook voor een dagje uit met het hele gezin. Een unieke ervaring, door TAMBR vertaald in geluid.

Bekijk case

Auping

Auping produceert al sinds 1888 bedden en matrassen van de allerhoogste kwaliteit. Een toonaangevend merk waarvoor TAMBR een subtiele auditieve huisstijl ontwikkelde, toepasbaar op hun gehele klantreis. Vakmanschap en lef, vertaald in muziek.

Bekijk case