Contact
Audio UX
Home / Sonic branding / Audio UX

Wat is audio ux?

NAVIGEREN MET GELUID

Audio UX is het strategisch inzetten van geluid voor de gebruikerservaring van je product of service. Denk aan de notificaties van je app, achtergrondmuziek in je winkel of het geluid van producten zoals een elektrische auto, betaalterminal of, inderdaad, je tandenborstel.  

Wat is audio UX?

Geluid helpt ons met het navigeren van de wereld om ons heen. Om gevaar in te ontwijken of afstanden in te schatten. Geluiden vertellen ons waar we zijn, waar we naartoe gaan of wat er van ons verwacht wordt. Wanneer een actie is geslaagd of een handeling is mislukt.

Tegelijkertijd helpt geluid ons met het identificeren van de afzender. Wie er met ons praat of van wie een boodschap afkomstig is. We reageren instinctief op een fietsbel en kijken op als we en auto agressief horen optrekken. We horen elke nuance en iedere afwijking wordt geïnterpreteerd als signaal.

Als je serieus bent over het bouwen van je merk, zal je je coherent moet gedragen op alle momenten dat jouw publiek met je merk in aanraking komt. Visuele branding speelt daarin een belangrijke rol, maar het toevoegen van een audiocomponent maakt je communicatie stukken effectiever. Dit is wat een auditieve gebruikerservaring voor je merk kan doen:

Audio UX

Merkperceptie

Het gebruik van audio cues creëert merkherkenning en geeft gebruikers een gevoel van vertrouwen. Zo kan audio UX kan bijdragen aan het opbouwen van een sterke merkidentiteit.

Audio UX

Gebruiksgemak

Slim ontworpen audio UX ondersteunt gebruikers bij het navigeren van je product of service. Dit vermindert de afhankelijkheid van visuele aanwijzingen en verbetert de gebruikerservaring.

Audio UX

Betrokkenheid

Geluid voegt een emotionele laag toe aan de gebruikerservaring van je product of service. Die worden daardoor aantrekkelijker en toegankelijker in gebruik. En dat levert je een voorsprong op.

Hoe ontwikkel je een audio UX?

Een zorgvuldig vormgegeven sound design draagt bij aan een doeltreffende gebruikerservaring en ondersteund tegelijkertijd bij het bouwen van je merk. Maar hoe ontwikkel je een effectieve audio UX?

  1. Audio journey mapping

    Het ontwikkelen van een audio UX begint bij audio journey mapping, een grondige analyse van welke rol audio speelt in het gebruik van je product of service. Zo breng je alle momenten in kaart waarop je gebruikers in contact komen met audio, of waar geluid een toegevoegde waarde kan hebben. Dit geeft inzicht in de mogelijke rol van geluid in je gebruikerservaring.

  2. Analyse gebruiksmomenten

    Van elk auditief interactiemoment onderzoeken we hoe je doelgroep reageert, hoe gebruikers zich voelen en in hoeverre dat overeenkomt met de doelstellingen van je gebruikerservaring. Zo identificeren we de momenten die in aanmerking komen om door audio verrijkt te worden.

  3. Ontwikkeling sound design

    Gebaseerd op je muzikale merkidentiteit, ontwerpen we passende audio voor elk contactmoment. Hierbij is belangrijk een balans te vinden tussen de functie die het geluid moet vervullen, de mate waarin je merk naar voren moet komen en de context waarin de audio gaat klinken. 

  4. Testen audio UX

    Hoe reageren je gebruikers op de verschillende audio cues en wat is het effect op de gebruikerservaring? Voor zeker te zijn van een optimaal effect is het verstandig om feedback op te halen bij je doelgroep en op basis daarvan je audio UX te verfijnen.

  5. Implementatie geluidservaring

    Onze sound designers ondersteunen je team met implementatie, zodat je zeker bent van een optimaal werkende audio UX. Overal waar je merk met je publiek in aanraking komt.

Wat is de rol van geluid?

Fysiek

Bij het horen van onverwachte geluiden wordt extra cortisol aangemaakt en dat brengt ons in een verhoogde staat van alertheid. We maken ons letterlijk klaar om te vechten of vluchten. In een fractie van een seconde. Een verkeerd vormgegeven geluidservaring heeft daarom direct effect op je merkperceptie. 

Psychologisch

Muziek is een van de meest krachtige middelen om onze emotionele staat te beïnvloeden. Dit is soms evolutionair gegroeid, maar grotendeels aangeleerd. Majeur-akkoorden maken vrolijk, snelle ritmes communiceren urgentie en een cello klinkt melancholisch. Culturele codes die opgaan van Manila tot Madrid.

Cognitief

Onze capaciteit om audio te verwerken is beperkt. Zo zijn we niet in staat om twee gesprekken tegelijkertijd te volgen. Plekken waar veel verschillende en ongewenste geluiden te horen zijn hebben daarom een negatief effect op onze concentratie. De context waarin je product wordt gebruikt is daarom een belangrijke overweging bij het ontwikkelen van een effectieve audio-ervaring.

Gedrag

We hebben de neiging om onprettige geluiden te vermijden en toenadering te zoeken tot plezierige klanken. Zo lopen klanten je winkel uit bij harde achtergrondmuziek. Maar een passende muzikale gebruikerservaring kan ook de aantrekkelijkheid van je gebruikerservaring verhogen, zodat je publiek je service of product met meer plezier gaat gebruiken.

TAMBR over audio UX


Auteur

Niels de Jong

Oprichter / Muzikaal strateeg

Niels is opgeleid tot jurist én uitvoerend pianist, werd getraind als bankier en verdiende zijn sporen als strateeg in de creatieve industrie. Hij is mede-oprichter en muzikaal strateeg bij TAMBR.

neem de eerste stap naar een

beter klinkend merk

Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk