ONZE publicaties Over SOnic branding
Met TAMBR bouwen we aan een beter klinkende wereld. En hoe meer merken onze missie ondersteunen, hoe beter. We publiceren daarom regelmatig over sonic branding in diverse vakbladen, kranten en blogs. Hieronder vind je al onze columns, artikelen en bijdragen aan het vak. Heb je alles uitgelezen en ben je nog niet uitgeleerd? Boek dan een masterclass en wordt een sonic branding-ninja!
Het geluid van de spoorwegen
Heeft het überhaupt zin om je te onderscheiden, als de consument toch geen opties heeft? Júíst dan! Want monopolisten hebben niet zelden een maatschappelijke nutsfunctie. Neem de spoorwegen.
Lees meerMuzikale marketing uit Italië
Sommige merken moeten heel erg moeten hebben van hun categorie-codes, zoals producten met een Italiaanse oorsprong. Maar ook daar is gelegenheid voor muzikale zeggingskracht, al schuilt die in subtiele details. Een verkenning.
Lees meerReclamemuziek. Hit of shit?
Afgelopen jaar werd voor het eerst de reclamemuziek top veertig aller tijden samengesteld. Een dankbaar initiatief. Maar de vraag is natuurlijk: wat levert een reclamehit nou eigenlijk op?
Lees meerHoe duur klinkt cognac?
Muziek in campagnes kan zorgen voor sterke associaties. En natuurlijk het liefst met het merk zelf. Maar werkt dat ook met één enkele noot? Louis XIII probeert het in hun nieuwe campagne voor cognac.
Lees meerCovid-branding: ASR doet het gewoon
ASR is al enige tijd behept met een originele tone-of-voice en strakke huisstijl. En sinds kort ook voorzien van een heuse covidklapper. Een razend snel opgezette muzikale campagne, die vraagt om nadere analyse. Wat gebeurt hier?
Lees meerDe muzikale lift van Heineken
Alcohol en muziek gaan al eeuwenlang hand in hand. En zoals wel vaker met lange relaties gaat het hier om een gelaagde verbintenis. Muziek verbroedert en alcohol helpt ons daarbij. Hoe klinkt dat bij Heineken?
Lees meerDe hippe jas van Karwei
Karwei. Begonnen als doe-het-zelf-zaak, is Karwei zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op interieur en ‘sfeer’. In hun eigen woorden: ‘De bouwmarkt met smaak’. Hoe is deze coming of age vertaald in muziek?
Lees meerSonic branding: maar hoe dan?
De opkomst van voice is onmiskenbaar en digitale radio is hard op weg een digitaal massamedium te worden. Tegelijkertijd explodeert het aantal formats voor online video en groeit het bereik van podcasts. Wat kun je als merk doen?
Lees meerDe ziedende ijskast van BMW
De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.
Lees meerEen soundlogo, maar hoe dan?
Slechts een minderheid van de merken beschikt over een herkenbare muzikale handtekening. Dus om alle twijfelende marketeers op weg te helpen: wat kunnen we leren van drie iconische Hollandse soundlogo’s?
Lees meerWaarom Volkswagen klinkt als een vrouw
Een wereld zonder merken is buitengewoon onpraktisch. Wij consumenten zijn immers lui. Geconfronteerd met keuzes vallen we immers terug op onze gewoontes. Hoe helpt audio ons daarbij?
Lees meerDe Eurodance van Intel
De Intel-bong is onbetwist een van de bekendste soundlogo’s van onze tijd. Maar ook iconische merken moeten fris blijven en zodoende lanceerde de chipsfabriek onlangs een nieuwe versie van zijn muzikale handtekening.
Lees meerDe bloemenprint van Coolblue
Een merk bouw je vooral met mainstream media. Want ergens op je pad naar groei zul je grote groepen consumenten ongewild moeten confronteren met je verhaal. Hoe Coolblue dat gedaan heeft?
Lees meerDe noten van de Lidl
Bij het ontwikkelen van een huisstijl proberen merken zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun merkwaarden. Bij reclamemuziek wordt er echter vaak teruggegrepen op bestaand repertoire. En dat is gek. Want je leent je nieuwe logo toch ook niet van de concurrent?
Lees meerMuzikaal formeren met AI
Met behulp van een zelflerend muzikaal algoritme analyseerde TAMBR welke samenstelling van partijen een zo breed mogelijk emotioneel spectrum bestrijkt. Wel zo gewenst in deze polariserende tijden. Benieuwd naar welke coalitie dat is?
Lees meerClichés in reclamemuziek
Al zijn ze platgetreden, clichés hebben natuurlijk ook een functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op? Daarom: een ode aan de meest hardnekkige clichés in reclamemuziek.
Lees meerDe flower power van Coca-Cola
Wie jij bent als merk is een afspraak met je publiek. En ja, natuurlijk kun je daarmee stoeien. Maar hoe meer je uit je rol schiet, hoe groter de kans op een backlash. Weten hoe Coca-Cola dat verging?
Lees meerDo Your Own Thing, ING
Hoe ongemakkelijk het kantoorleven soms kan zijn, in de cinematografische wonderwereld van de corporate movie zijn alle scherpe randjes uitgevlakt. Benieuwd naar hoe dat ING verging bij de lancering van haar nieuwe motto?
Lees meerDe smaak van de Tweede Kamer
Op de website van de Tweede Kamer staat een lijst met de favoriete nummers van alle 150 volksvertegenwoordigers. Wat zeggen de muzikale keuzes over de partijen?
Lees meerDe klank van verkiezingen
Een politieke partij is een product. Een merk met een logo, slogans, kleuren en een lettertype. En vooruit, met een purpose. En net als in de echte wereld wint ook hier het auditieve domein aan belang.
Lees meer
IN drie stappen naar een beter klinkend merk
Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk