Contact

ONZE publicaties Over SOnic branding

Met TAMBR bouwen we aan een beter klinkende wereld. En hoe meer merken onze missie ondersteunen, hoe beter. We publiceren daarom regelmatig over sonic branding in diverse vakbladen, kranten en blogs. Hieronder vind je al onze columns, artikelen en bijdragen aan het vak. Heb je alles uitgelezen en ben je nog niet uitgeleerd? Boek dan een masterclass en wordt een sonic branding-ninja!

Het geluid van de spoorwegen

Heeft het überhaupt zin om je te onderscheiden, als de consument toch geen opties heeft? Júíst dan! Want monopolisten hebben niet zelden een maatschappelijke nutsfunctie. Neem de spoorwegen.

Verder lezen

Reclamemuziek. Hit of shit?

Afgelopen jaar werd voor het eerst de reclamemuziek top veertig aller tijden samengesteld. Een dankbaar initiatief. Maar de vraag is natuurlijk: wat levert een reclamehit nou eigenlijk op?

Verder lezen

Hoe duur klinkt cognac?

Muziek in campagnes kan zorgen voor sterke associaties. En natuurlijk het liefst met het merk zelf. Maar werkt dat ook met één enkele noot? Louis XIII probeert het in hun nieuwe campagne voor cognac.

Verder lezen

Covid-branding: ASR doet het gewoon

ASR is al enige tijd behept met een originele tone-of-voice en strakke huisstijl. En sinds kort ook voorzien van een heuse covidklapper. Een razend snel opgezette muzikale campagne, die vraagt om nadere analyse. Wat gebeurt hier?

Verder lezen

De muzikale lift van Heineken

Alcohol en muziek gaan al eeuwenlang hand in hand. En zoals wel vaker met lange relaties gaat het hier om een gelaagde verbintenis. Muziek verbroedert en alcohol helpt ons daarbij. Hoe klinkt dat bij Heineken?

Verder lezen

Sonic branding: maar hoe dan?

De opkomst van voice is onmiskenbaar en digitale radio is hard op weg een digitaal massamedium te worden. Tegelijkertijd explodeert het aantal formats voor online video en groeit het bereik van podcasts. Wat kun je als merk doen?

Verder lezen

Waarom Volkswagen klinkt als een vrouw

Een wereld zonder merken is buitengewoon onpraktisch. Wij consumenten zijn immers lui. Geconfronteerd met keuzes vallen we immers terug op onze gewoontes. Hoe helpt audio ons daarbij?

Verder lezen

Hoe claim je een brullende leeuw?

Nu audiomarketing de hype voorbij is, investeren steeds meer merken in een muzikale handtekening. In die snelgroeiende markt loont het om je merk te beschermen tegen inbreuk. Het goede nieuws? Dat is sinds kort een stuk eenvoudiger geworden!

Verder lezen

Muzikale marketing uit Italië

Sommige merken moeten heel erg moeten hebben van hun categorie-codes, zoals producten met een Italiaanse oorsprong. Maar ook daar is gelegenheid voor muzikale zeggingskracht, al schuilt die in subtiele details. Een verkenning.

Verder lezen

De ziedende ijskast van BMW

De subtiele kunst van branding is het vinden van een balans tussen onderscheidend vermogen en pasvorm. Je wil een eigen stem laten horen en de aandacht trekken met jouw unieke merkpropositie, maar tegelijkertijd wil je je ook aansluiten bij de productcategorie. En die balans ligt voor elk merk anders.

Verder lezen

De hippe jas van Karwei

Karwei. Begonnen als doe-het-zelf-zaak, is Karwei zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op interieur en ‘sfeer’. In hun eigen woorden: ‘De bouwmarkt met smaak’. Hoe is deze coming of age vertaald in muziek?

Verder lezen

De Eurodance van Intel

De Intel-bong is onbetwist een van de bekendste soundlogo’s van onze tijd. Maar ook iconische merken moeten fris blijven en zodoende lanceerde de chipsfabriek onlangs een nieuwe versie van zijn muzikale handtekening.

Verder lezen

De bloemenprint van Coolblue

Een merk bouw je vooral met mainstream media. Want ergens op je pad naar groei zul je grote groepen consumenten ongewild moeten confronteren met je verhaal. Hoe Coolblue dat gedaan heeft?

Verder lezen

De noten van de Lidl

Bij het ontwikkelen van een huisstijl proberen merken zo nauw mogelijk aan te sluiten bij hun merkwaarden. Bij reclamemuziek wordt er echter vaak teruggegrepen op bestaand repertoire. En dat is gek. Want je leent je nieuwe logo toch ook niet van de concurrent?

Verder lezen

Muzikaal formeren met AI

Met behulp van een zelflerend muzikaal algoritme analyseerde TAMBR welke samenstelling van partijen een zo breed mogelijk emotioneel spectrum bestrijkt. Wel zo gewenst in deze polariserende tijden. Benieuwd naar welke coalitie dat is?

Verder lezen

Clichés in reclamemuziek

Al zijn ze platgetreden, clichés hebben natuurlijk ook een functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op? Daarom: een ode aan de meest hardnekkige clichés in reclamemuziek.

Verder lezen

De flower power van Coca-Cola

Wie jij bent als merk is een afspraak met je publiek. En ja, natuurlijk kun je daarmee stoeien. Maar hoe meer je uit je rol schiet, hoe groter de kans op een backlash. Weten hoe Coca-Cola dat verging?

Verder lezen

Do Your Own Thing, ING

Hoe ongemakkelijk het kantoorleven soms kan zijn, in de cinematografische wonderwereld van de corporate movie zijn alle scherpe randjes uitgevlakt. Benieuwd naar hoe dat ING verging bij de lancering van haar nieuwe motto?

Verder lezen

De smaak van de Tweede Kamer

Op de website van de Tweede Kamer staat een lijst met de favoriete nummers van alle 150 volksvertegenwoordigers. Wat zeggen de muzikale keuzes over de partijen?

Verder lezen

De klank van verkiezingen

Een politieke partij is een product. Een merk met een logo, slogans, kleuren en een lettertype. En vooruit, met een purpose. En net als in de echte wereld wint ook hier het auditieve domein aan belang.

Verder lezen

IN drie stappen naar een beter klinkend merk

Download onze whitepaper en leer hoe je sonic branding kunt laten werken voor je merk